לתרומות לחץ כאן

לבדוק יושרם של עובדים שלו על ידי בדיקה

שאלה

שלום לכבוד הרבנים החשובים, יש בבעלותי רשת של חנויות, ברצוני לבחון את יושרם והגינותם של הקופאים שלי (הם לא מכירים אותי), שאלתי היא האם מותר לי לרכוש מוצר ולהניח להם סכום כסף גדול יותר מבלי שיבחינו, ולמחרת ל שאול את הגזבר האם דווח מאחת הקופות על סכום שנמצא בקופה, וכדומה, האם זה מותר – או שאני עובר בכך על איסור "לפני עיוור"? חשוב לי לדעת גם את המקורות בכדי שאוכל להראות לשותף שלי.

בתודה מראש,

תשובה

מותר לעשות כן ובתנאי שימחול בליבו לפני שבודק אותם אם יקח העובד את הכסף ולא ישיב לו.

מקור לדברים רבה בר רב הונא בדק את בנו האם יכעס על ידי שקרע בגד בפניו, ומבואר בגמ' שמחל לבנו על כבודו לפני כן ובכ"ז מקשים תוספות הרי הבן חושב שעובר איסור מתרצים תוספות שמודיע לו. אולם הריטב"א מתרץ דבלאו דלפני עור לא תתן מכשול כיון שהוא לאו כולל לא מחמרינן כולי האי (כשבאמת מחל מראש) ושרינן בהכי כדי לנסותו ולהדריכו בדרך ישרה אי רתח.

וא"כ לדברי הריטב"א כמו לחנכו מותר כל שהוא לתועלת.[1]

ואף לדברי תוספות יש לומר דוקא דבר שהוא ניסיון גדול ויש חשש שיעבור עליו אולם דבר שבצורה תקינה אדם לא גונב ממון שאינו שלו אין זה נחשב שנותן לפניו ניסיון, הרי כל מעסיק שנותן לעובדים שלו כסף שלו שיכולים לגנוב ולרמאותו יעבור בלפני עיור אלא כל שאין סיבה לומר שיכשל אינו מכשול ואף אם לבסוף נכשל העובד הכשיל את עצמו.

ועוד בשו"ת מהרי"ל דיסקין (קונטרס אחרון סימן קמה) כתב אין אדם חייב להפסיד ממונו, כדי שלא לעבור על לפני עור, והוא הדין שאין חייב להפסיד כסף שלא יוכל לבדוק האם גונבים לו כסף. [2]

[1] הגמרא קידושין דף לב עמוד א דרבה בר רב הונא, דרב הונא קרע שיראי באנפי רבה בריה, אמר: איזול איחזי אי רתח אי לא רתח. ודלמא רתח, וקעבר אלפני עור לא תתן מכשול! דמחיל ליה ליקריה.

תוספות ד"ה דמחיל ליה ליקריה – וצריך לומר שהודיעו קודם לכן שלא יהא כמו נתכוין לאכול [בשר] חזיר ועלה בידו בשר טלה דאמר לקמן בפ' בתרא (דף פא:) שצריך מחילה וכפרה.

חידושי הריטב"א ד"ה דמחיל ליה ליקריה. קשיא לי דהא מכל מקום לא ידע בריה דמחיל ליה ליקריה, והוי כמי שעלה בידו בשר כבש ונתכוין להעלות בשר חזיר שצריך כפרה כדאיתא ביבמות ונדרים (עי' לקמן פ"א ב'), ואפשר דבלאו דלפני עור לא תתן מכשול כיון שהוא לאו כולל לא מחמרינן כולי האי ושרינן בהכי כדי לנסותו ולהדריכו בדרך ישרה אי רתח.

[2] עיין חשוקי חמד בבא מציעא דף ו עמוד א

 הרבנים המשיבים: אברהם בוטרמן גבריאל לומברד אשר דזימיטרובסקי

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל