לתרומות לחץ כאן

המגיע לבית כנסת ומצא ציבור מתפללים

שאלה:

שלום. בסימן ק"ט בשו"ע ומשנ"ב מבוארים דינים לגבי הנכנס לבית הכנסת כאשר הציבור באמצע תפילה. למדתי את הפסקי תשובות, וקיבלתי כמה תובנות (חלקן בהסקת מסקנות עצמית), ברצוני לדעת האם הן נכונות ומוסכמות להלכה ולמעשה:
א. אם הגעתי באמצע עמידה במנחה או בערבית למשל- אסור לי להתחיל בתפילה אא"כ אני יודע שאסיים את התפילה (או לפחות את ה"יהי רצון" הראשון כך שאוכל לענות לדברי שבקדושה) לפני קדושה, שומע תפילה (לאשכנזים), מודים דרבנן ואמן יהא שמיה רבה. במקרה שלא אספיק לאחד מהם, עלי להתפלל אח"כ אפילו ביחיד (ולכאורה לחפש מניין אחר, אם ביכולתי לעשות כן).
ב. אם הגעתי למשל באמצע ק"ש בערבית, כך שאם אתחיל להתפלל מברכות ק"ש לא אסיים עמידה לפני הקדיש שאחר עמידה (ולגבי הקדיש שלפני עמידה, אולי לענות כדין ענייה בין ובאמצע הפרקים של ק"ש), עדיף שאתחיל עם הציבור עמידה ובסוף התפילה אשלים ק"ש וברכותיה (אך אשמח לדעת אם אני יכול לומר איזה חלקים לפני עמידה בזמן שאני מחכה לתחילת התפילה, למשל מק"ש עד עמידה, שכן ראיתי בילקו"י שמי שלא בירך את הברכות שלפני ק"ש וכבר התפלל את השאר ועמידה, לא יוכל להשלימן).
ג. אוכל להתחיל בכל אופן עמידה עם הציבור גם אם אני יודע שמחמת תפילה איטית אני לא מספיק לקדושה, שומע תפילה, מודים, קדיש וכו' (ועוצר באמצע להקשיב ולכרוע). ואוכל לעשות כן גם אם אחרתי למשל לערבית, ואני מתחיל איתם עמידה ואחר כך משלים ק"ש וברכותיה.
ד. אוכל להתחיל בכל אופן עם החזן שמתחיל חזרת הש"ץ, גם אם לא אספיק למודים דרבנן וכו', ובלבד שאגיע עם החזן לקדושה, ולשם כך אף אפשר להתחיל מעט (או אף הרבה) קודם החזן.
ה. אם התחלתי עם הציבור בשווה, כגון מתחילת התפילה ממש, או אפילו מיוצר אור (אחר דילוג בפסוד"ז), ובעקבות כוונה ותפילה איטית יותר מהחזן, אני רשאי להתחיל עמידה אחריהם, אף שלא אספיק לקדושה וכו'.
ו. לאור סעיף ה ברצוני לשאול אם מחמת אונס נאלצץי ללכת לשירותים בתחילת ברכות ק"ש, למשל, כך שהגעתי כשהם באמצע עמידה, האם אני רשאי להתחיל להתפלל.
תודה רבה!

תשובה:

שלום וברכה

מסקנותיך נכונות מאוד.

אין לומר קריאת שמע וברכה אחרונה כדי שלא להפסיד שתים ראשונות, אלא אומרים הכל אחר שמונה עשרה.

בנוגע לשאלתך האחרונה, לכאורה עדיף אם אפשר להתחיל עם החזן כדי שלא להפסיד קדושה ואמן של הא-ל הקדוש.

שבוע טוב.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה רבה על התשובה. רק לגבי שאלתי האחרונה, שכחתי לציין שאני מתכוון לתפילת ערבית, כך שאין חזרת הש"ץ, ואם אתחיל עכשיו לא אספיק לסיים לפני קדיש. תודה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל