לתרומות לחץ כאן

ברכת כהנים בתפילת לחש ללא חזרת הש"ץ

שאלה:

בס"ד
ברכה ושלום.
ראשית יישר כחכם על האתר הנפלא ועל הזכות שיש לי להשתמש בו לעתים.
רציתי לשאול את כב' מספר שאלות:
במניין פועלים בתפילת שחרית בו המניין מצומצם (כ- 10-11 מתפללים) וחלק מהמתפללים ממהרים לעבודתם ואין ברשותם הזמן לעשות חזרת הש"ץ:
א- האם הכהנים יכולים לברך ברכת הכהנים בתפילה שאין בה חזרה?
ב- אם כן – כיצד ינהגו? הרי גם הם מתפללים את תפילת הלחש עם כולם, ומן הסתם לא יסיימו את תפילתם לפני החזן. (האם יסמכו על נטילת ידים שחרית, יחלצו נעליהם לפני שיתחילו את תפילת העמידה שלהם ויתפללו בדוכן במקום בו הם אמורים לומר את ברכת הכהנים, וכשיגיע החזן לרצה ירים קולו ואז כשיגיע לברכת כהנים יברכו?)
ג- האם יכולים, אחרי שהחזן והציבור סיימו את תפילת העמידה,לומר את ברכת הכהנים לפני התחנון (לא בתוך תפילת העמידה אחרי ברכת ההודאה)?
ד- במידה והציבור ממהר מאוד וזמנו מצומצם – מה עדיף לומר ברכת הכהנים או וידוי ותחנון?
יצויין שכעת מכיון שאינם אומרים חזרת הש"ץ אינם מברכים ברכת כהנים, ויש להם צער בכך שמבטלים ברכה חשובה זו.
אודה לכם מאוד על תשובתכם. אשמח אם אפשר גם לציין מקורות.

חזקו ואמצו להגדיל תורה ולהאדירה
מימון שלמה

תשובה:

שלום וברכה

ראשית חשוב מאוד לציין, אינני יודע מה מצבכם, אבל באופן רגיל יהודי צריך לדעת מה עיקר ומה טפל ומה מרכז יומי של האיש היהודי, ובזה יש לעשות כל מה שאפשר שתהיה תפילה כהלכתה בבוקר, בזכות זה זוכים לסייעתא דשמיא בעבודה בפרנסה ובכל ובעצם בשביל זה נולדנו… לא יתכן שאדם יהיה עסוק כל הזמן רק בלחיות וישכח בעצם בשביל מה אנחנו חיים… תעשו תפילה כמו שצריך וה' יצליח דרככם.

לעצם הענין המנהג הוא שעושים ברכת כהנים רק בחזרת הש"ץ, אבל הקובעים שהש"ץ יאמר את כל תפילת הלחש בקול והכהנים עמו ויגיעו יחד לסוף ברכת ההודאה ויעשו ברכת כהנים, יש להם על מה לסמוך.

השאלה אם לומר ברכת כהנים או וידוי בכלל מפתיעה, אין זמן אפילו עוד 2 דק'?? אל תוותרו!

מקורות:

כך הורה רבי אברהם בן הרמב"ם כמובא בהקדמה לס' מעשה רקח וכ"כ בשיורי ברכה בהגה"ט לתחילת סי' קכח, אמנם בכף החיים שם ס"ק ד כתב שיש לבטל מנהג זה ואין מנהגנו כן, ואסור לבטל את תפילת החזרה אלא בשעת הדחק ממש, לכן לא רק ברכת כהנים הבעיה כאן, אלא גם עצם ביטול חזרת הש"ץ הוא איסור… וע"ע שו"ת הר צבי ח"א סי' סא שהוכיח שחזרת הש"ץ אינה מעכבת בברכת כהנים מכך שהוצרכו בירושלמי לומר שבערבית אין ברכת כהנים בגלל שאין עבודה בלילה, ולא אמרו שהוא בגלל שאין חזרת הש"ץ.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל