לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

מכירת כרטיסים לטובת מוסד קודש בשבת

שאלה:

שלום רב
מוסד קודש העורך הגרלה לטובת המוסד, האם יכולים למכור כרטיסים בשבת בעת האסף עם רב בביה"כ (כמובן בלי למסור שום דבר, רק מכריזים מי רוצה לקנות, ואומרים את שווי הכרטיס, ומה הם הפרסים וכדו', והרוצה מרים את ידו ומתחייב בפני עם ועדה, ולאחר השבת מתקשרים עליו כדי לגבות ממנו).
הנה המג"א סי' ש"ו סקט"ו כתב בשם מהרש"ל שלמכור את המצוות (עליות והגבהת ס"ת וכדו') בשבת "היה נראה לאסור, אם לא שנאמר שאין שייך מקח וממכר בדבר מצוה כ"א בחפץ הנקנה", ומנהג העולם להקל בזה.
השאלה אם יכולים ללמוד מזה למכירת הכרטיסים, שאינו דבר ממשי וממילא שרי מדינא, או"ד מכירת כרטיסים חמירא, שקונים זכות ממוני ממש.

תשובה:

שלום רב

יש להקל בענין, בתנאי שלא יהיה רשום שווי הכרטיס עליו, וגם לא החפצים שיוגרלו, אלא רק יסומן בצבע שונה וכיוצא בזה.

מקורות:

ראה שמירת שבת כהלכתה פרק כח סעי' צד במהדורה הישנה. הסיבה לכך שאין לכתוב את השווי או החפצים שיוגרלו, משום זילותא דשבת, ראה פסקי תשובות סי' שכג הערה 33.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. ישר כחכם על התיחסותכם המהירה לשאלתי!
    אמנם יש להעיר, שהשש"כ (סו"פ כ"ח במהדורה החדשה) עוסק בחלוקת כרטיסי הגרלה לילדים המצטיינים
    ונראה שאין ללמוד משם ל"מכירת" כרטיסים, שכן יש חילוק מהותי בין מתנה למכר, כמבואר במשנ"ב סימן ש"ו סקל"ג שאסור למכור לצורך מצוה, אבל מותר לתת מתנה לצורך מצוה, לכן אף שהשש"כ התיר לתת במתנה כרטיסי הגרלה לילדים המצטיינים, שכן יש בזה צורך מצוה, מ"מ מכח זה אין ללמוד להתיר למכור כרטיסים אף שהוא לצורך מצוה.
    לכן אני רציתי להתיר מטעם אחר, דשמא אי"ז כ"א מכירת זכות בעלמא, ושרי
    ועדיין הדבר צריך עיון

  2. המשנה ברורה שם אוסר מכירת חפצים, מכירת כרטיסי הגרלה אינני בטוח שזו מכירת חפץ, שכן הכרטיס אינו שווה את מחירו… כל מה שקונים הוא רק בגלל הצדקה שבדבר, זו כעין צדקה עם מתנה לדירבון [לכן גם ניתן לתת זאת מכספי מעשר], כך נראה לי וצ"ע למעשה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל