לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

להעלים הכנסות כדי לקבל הנחה בארנונה

שאלה:

שלום רב!
מגיעה לי הנחה בארנונה בגלל סיבה מסוימת כבר 3 שנים. בשנה הראשונה העירייה התחמקה מלתת לי את ההנחה למרות שהגשתי בקשה כמה פעמים, כל פעם העבירו אותי מפקיד לפקיד עד שנגמרה השנה ולכן שילמתי מחיר מלא. לאחר מכן הכרתי אדם שיש לו "קשרים" בעירייה וכמחווה של רצון טוב לאחר ששמע את הסיפור, אמר לי שהוא יטפל לי בענין. בשנה השניה הוא לקח ממני את כל הטפסים הנדרשים ומילא בעצמו את טופס ההנחה ושם ראיתי שהוא מצהיר על הכנסה נמוכה מהאמתית בטענה שכך כולם עושים וגם הם יודעים מזה, לאחר מספר ימים התקשרו מהעיריה ובישרו לי שקיבלתי הנחה של 80 אחוזים. בתחילת שנת הכספים הנוכחית הוא שוב הגיש את הטפסים אך הפעם לפי חישוב מדרגת ההנחה החדשה, הגיעה לי הנחה של 40 אחוז בלבד. בשיחה משותפת עם הפקיד בעיריה אותו הוא מכיר, הפקיד מעצמו הציע שלא נצהיר על הכנסה מסוימת וכך תגיע ההנחה שוב ל 80 אחוז כששאלתי האם זה בסדר, הוא (פקיד העיריה) אמר שהמון עושים את זה והוא בעצמו עשה כך לעשרות אנשים, ואין בזה שום סיכון ושההנחה מגיעה לי רק שהמערכת "מרובעת" לכן צריך "לשחק איתה" כדי לקבל את ההנחה שבאמת מגיעה. אני לא תמים עד כדי כך וברור שזה נשמע לי משונה, רק לגבי ההיבט ההלכתי יש לי מספר שאלות:
א. סכום הארנונה הוא גבוה מאד, ובאמת העיריה לא מספקת את השירותים וזה דבר ידוע בעירנו, מה גם שמידיעה אישית (לא משמועות וכד') הרבה אנשים בעיר לא משלמים מחיר מלא (אם בכלל) כך שהאם יש פה באמת גזל מקופה ציבורית? זכור לי במעשה בגמרא (בב"ק אם איני טועה) בו נשבעו לשקר כדי לא לשלם מסים שאינם הוגנים, האם הדבר אינו דומה? הרי ברור שאני לא באמת מקבל מהעיריה שירותים בעלות של 300 ש"ח בחודש כפי שהם רוצים לגבות ממני…
ב. לגבי הצהרת ההכנסה, לפי החישוב שלי, אם אני מוריד את המעשרות שאני משלם, אני באמת מגיע למדרגת ההכנסה של 80 אחוז, וידוע שצריך לעשר כספים (לא נכנס פה לכל הדעות בנושא), אך בפועל באמת ההכנסה שלי נמוכה יותר, האם זה טיעון?
ג. כפי שסיפרתי, פקיד העיריה בעצמו הוא שאמר לי להסתיר את ההכנסה כדי לקבל את ההנחה, אולי מבחינתי זה עניין שלו (כנראה שגם בשנה שעברה עשו דבר דומה רק שלא אמרו לי על זה), האם אני צריך למחות בו או שאני רואה אותו כנציג של העיריה (כמו שאם פקיד היה עושה טעות היתי מקבל את ההנחה), האם יש בזה מסייע לעובר עבירה או בפני עיוור ?
ד. במידה וכל התשובות לא נכונות ובאמת יצא שגזלתי מקופת העיריה, איך עלי לכפר על כך ומה עלי להשיב לעיריה (אני שוב מזכיר שבשנה הראשונה שילמתי מחיר מלא למרות שהגיעה לי הנחה), איך עושים את החישוב? וכן איך מחזירים מבלי להגיד להם על הפקיד שעושה הנחות כאלה…
תודה רבה על הסבלנות, אני מקווה שהדברים מובנים ומצפה לתשובתכם!

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה,

א. על שאלה זו קשה להשיב. מצד אחד ברור שלא ייתכן שכולם ינהגו שלא לדווח על סוג הכנסה מסוים ורק צדיק אחד ידווח ויפרנס את כולם. מצד שני, קשה לי להאמין שאכן כולם עושים כך. כנראה שמדובר בגוזמאות של הפקיד. גם לא נראה לדמות מקרה כזה למוכס שאין לו קצבה.

ב. המעשרות לא מורידים מההכנסות.

ג. בסופו של דבר אתה חותם על הבקשה, כך שאין כאן עניין של מסייע לעבירה בלבד, אלא עניין של הצהרת שקר.

ד. בדיעבד, ניתן להביא בחשבון את ההנחות הקודמות שלא קבלת, על אף שהן הגיעו לך.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל