לתרומות לחץ כאן

האם יש חובה לברר ייחוסו כשעולה חשש לממזרות?

שאלה:

תלמיד הציע מצב משפחתו לפניי כדלהלן לברר ספק בממזרות ח"ו. כיון שהמקרה מסובך, אשתמש באותיות לתאר האנשים המדוברים.

התלמיד בן לישראלית (א') אינה שומרת תו"מ נשואה לנכרי. הורי אמו (ב' וג') שניהם יהודים ג"כ אינם שומרים תו"מ. רק ב', הסב (אב אמו) נשאר בחיים. הורי סבו (ב') (אב אמו) שניהם היו יהודים (ד' וה') מאסטוניה בסביבות 1880. לא ידוע אם היו שומרי תו"מ. סבו (אב אמו) (ב') סיפר כמסיח לפי תומו לתלמיד שאמא של הסב (ה') נישאה לעוד ב' אנשים יהודים אחרי שהוא (הסב) נולד כיון שבעל אחר בעל מת עליה. עכשיו נתברר לתלמיד ע"י קרוב אחר שבדק ברישומים באסטוניה שהיה בעל לאמא של הסב (ה') גם לפני שנישאת לאב של הסב (ד'). לא ידוע לתלמיד אם נישואין אלו הסתיימו במיתת הבעל הראשון (כמו שמתו הבעלים האחרים) או בגירושין כהלכה או שלא כהלכה. גם לא ידוע לו אם הורי הסב (ד' וה') היו שומרי תו"מ. האם הוא מחוייב ע"פ דין לחקור את סבו (ב') אודות הבעל הראשון אם ידוע לו אודותיו ואם מת לפני שאמא של הסב התחתנה עם אבא של הסב כדי לברר מעמדו? ואם הסב שאינו שומר תו"מ נאמן בכלל? ואם אין ידוע לו לסב, האם הוא, התלמיד, מחוייב לבדוק ברישומים של אסטוניה לחקור אם אמנם מת הבעל הראשון לפני שהתחתנה ה' לד'? אקווה שביררתי השאלה באופן ברור. תודה מראש על המענה.

תשובה:

שלום רב,

אין צורך לברר.

אין כל סיבה לומר שמא לא קיבלה גט או שמא לא מת אלא עזבה אותו ללא גט. ישנם אלפי נשים לפני מאה שנה שנישאו פעם שניה, והיום אני מניח שאין להם כל ראיה שהם התגרשו או התאלמנו. אלא חזקה שהכל נעשה וכדין ולכן גם הוחזקו ככשרים, שהרי מעולם לא עלה על דעת מאן דהו לטעון שהם משפחה של פוסלים.

בנוסף הרי הסבא אומר שאמו נישאה לאביו לאחר מות בעלה הקודם. אז מדוע שנאמר שלא לא מת ללא כל סיבה? אמת שהאיש אינו שומר שבת ואינו נאמן. אבל יתכן שבספק ממזר גם אדם שאינו נאמן מדין עד אחד נאמן באיסורין הוא נאמן, כפי שנראה מדברי השו"ע (אבה"ע סי' ד' סעי' כט, וראה שם בדברי האורים גדולים) וראה עוד באור גדול סי' כז. אמנם בחזו"א סי' א' כתב שזה רק לאם האמינו ולא לאחרים, ואין כאן המקום להאריך.  בכל אופן, כאן הסב אמר את זה כמסל"ת, וא"כ בספק ממזר שזה רק דרבנן. אמור להועיל מסל"ת שבדברנן הוא נאמן, ראה בש"ך ובט"ז יו"ד ריש סי' צח, ועוד רבים מהפוסקים.

זאת ועוד יתכן שיש איזה אפשרות לברר מתי הבעל הראשון מת. זה קשה אבל אולי זה אפשרי. אבל אין שום סיכוי בעולם שהוא יכול לברר היום האם סבתו התגרשו לפני יותר ממאה שנה. בזמנם לא התנהל רישום מסודר כמו היום. וגם לא ניתן לדעת באיזה עיר היא התגרשה. כך שזה ממש לא מציאותי לברר עובדה זו.

לכן, אין כל ספק התלמיד יכול להיות רגוע, אין כל פקפוק כשרותו לקהל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל