לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

הסרת תפלין בקדושת כתר דמוסף

שאלה:

היום לקראת סיום תפילת עמידה דשחרית נכנס יהודי והתחיל להניח תפלין , וכשהגענו לחזרת הש"ץ של תפילת מוסף , סימן לו אחד המתפללים שיסיר את התפלין של ראש בזמן קדושת הכתר, והלה העיר לו לאחר התפילה שלא היה לו לומר לו כן , ושאין למחות בידו , שכך נוהג .
נפשנו בשאלתנו , מה יעשה אדם שמצטרף למניין עם תפלין של ראש בזמן קדושת כתר ?
האם יש בזה משום " לא תגודדו " ?

תשובה:

שלום רב

גם אם אותו אדם לא התפלל איתכם, בשעה שאומר קדושת כתר עליו להזיז את התפילין לצד, כך כתב בשערי תשובה בסי' כה ס"ק טז בשם הפרי חדש והחיד"א וכך יש לנהוג, אמנם בס' שלחן הטהור שם סעי' יג כתב שאם הוא עצמו בשחרית ולא במוסף אין קפידא.

הנושא של לא תתגודדו בארץ ישראל היום שיש הרבה מאוד מנהגים שונים אינו חמור כל כך כמו שביארנו בהרבה מקומות כאן באתר, אבל כאמור כאן הדעה הרווחת בפוסקים שיש לסלק לצד.

יום נעים וחודש טוב.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. והנה בשו"ת רדב"ז (ח"ד סימן פ) כתב:
    "ואפשר לתת קצת טעם לפי הפשט כיון דבמוסף דומה ראש חדש לימים טובים שנקראו אות ראוי לעשות לו היכר זה ועוד שהתפילין נקראו כתר והוא אומר כתר בקדושת מוסף ואין ראוי שיהיו שני כתרים ביחד ואפילו ביחיד שאין שם קדושה כיון שהוא זמן הראוי לכתר ראוי שלא יהיו על ראשו תפילין וכו'".
    ברם, הט"ז (סימן כה) כתב:
    "קדושת כתר. – פי' במקום שאנו אומרים נקדש במוסף אומרים במקצת מדינות כתר יתנו לך וכו' וכתב ב"י הטעם דאין נכון להיות באותה שעה כתר דתפילין עליו כדאיתא בשם הזוהר מביאו ב"י לענין תפילין בח"ה בסי' ל"א. ותמהני על מ"ש רמ"א שהמנהג לסלקם בכ"מ והלא בח"ה חמור טפי לענין תפילין שלא להניחם כמו שהאריך על זה ב"י בשם הזוהר ואפ"ה מניחין תפילין במדינות אלו ואפי' בברכה ואלו כאן משום קדושת כתר שיש במדינות אחרות נחלוץ תפילין ואדרבא בהרבה דוכתי שאין מניחין תפילין מ"מ אין חולצין אם היו עליו כבר וכאן נימא להיפך. ושמעתי בשם גדול הדור אחד שלא היה חולצם במוסף כיון שא"א כתר ע"כ נראה דהנוהג כן שאינו חולצן אין עליו תלונה על שהוא סותר המנהג כי יש לו על מי לסמוך":
    לכאורה ניתן לתלות ענין הנ"ל במחלוקת המחבר והרמ"א (סי' קט ס"ג), לדעת המחבר שאין הקדושות שוות והראיה דבשחרית אומרים נעריצך ובמוסף אומרים כתר ע"כ אין אומרים כתר בתפילין, אולם לדעת הרמ"א שהקדושות שוות והראיה דהן בשחרית והן במוסף אומרים נקדש ע"כ המתפלל שחרית ושומע קדושה דמוסף אינו צריך לחלוץ.
    וצ"ע מי שחלץ האם צריך לחזור ולברך, דע"פ הזוה"ק דמי שמניח תפילין בתפילת מוסף חייב מיתה (ב"ח סי' כו) ממילא הוי הפסק ?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל