לתרומות לחץ כאן

אדם שלא נימול ומת – האם מלין אותו לאחר מותו

שאלה:

שלום לכב' הרב,

האם ליהודי שנפטר והוא ערל יש לעשות לו ברית מילה לפני הקבורה ?
והאם הדין שונה בתינוק שנפטר (ל"ע) ?
תודה

תשובה:

שלום וברכה

בענין זה כתב ידידי הגאון רבי מרדכי אורי אנגלמן, רב מערב ראשון לציון וראש מוסדות אהבת ישראל:

נחלקו בענין זה הדעות: בס' כורת הברית (סי' רסג ס"ק יח) כתב דגדול שלא נימול במזיד כגון שלא מתו אחיו מחמת מילה, אין מלין אותו על קברו, וציין לדברי הפתחי תשובה (יו"ד סימן שנא סק"א), שהביא מדברי השאילת יעב"ץ (ח"א סימן קכד) דמי שלא היה יכול לקיים מצות ציצית בחייו אפשר שאין לקוברו בטלית, עכ"ד. אולם בשו"ת מהר"ם שיק (יו"ד סימן ש"נ) כ' דהיכא שלא לבש ציצית מצד קלות מותר להלבישו, דמה יש לנו לחוש שיהא לו ללעג אם ילבשו אותו. ע"ש. וכך גם בנדון דידן, ואדרבא במילה חששו לתקנת הפושעים כמו שכ' ההגהות מיימוני, ונראה שמלין אותו על קברו אפילו היה מזיד. וביותר, שבשאילת יעב"ץ שם סיים שהעושה לו טלית לא הפסיד, וא"כ אף כאן אין לחוש.

וראה עוד בשו"ת יד הלוי סי' רי"א, שכתב דאסור לקבור את החוטא על יד יהודים אחרים שטובים ממנו, רק במרחק ד"א לפחות מקברים אחרים, בתנאי שימולו אותו אחרי מותו. עכ"ל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל