לתרומות לחץ כאן

כיצד לפתור בעיות ריבית בחוזה לרכישת דירה

שאלה:

שלום, בשע"ט ובס"ד אנו עומדים לפני חתימת חוזה על קניית דירה מקבלן. הדירה עדיין אינה בנויה, וע"כ יש בזה בעיות הלכתיות של ריבית: פסיקה והקדמת מעות (כל תשלום שיבוצע לפני שהדירה בנויה) וכן פסיקה בהוזלה ואגר נטר (שכן התשלומים מוצמדים למדד, ובנוסף מוסכם שכל תשלום שיבוצע בכו"כ ימים מחתימת החוזה אינו מוצמד למדד). אני יודע שהפתרון הינו היתר עיסקא, אך כיון שיש מפקפקים בזה העליתי פתרון אחר שהוספתי לחוזה שאומר שבעצם על כל תשלום אני מקבל מיד בתמורה בעלות חלקית בנכס (הבנין והקרקע) כפי יחס הדירה מהנכס הכולל וכפי יחס התשלום מהתשלום הכולל (כגון: אם הדירה עליה מוסכם מהווה 5% מערך הנכס, כשאשלם למשל תשלום המהווה 50% מהתמורה, אקבל כנגד התשלום בעלות על 2.5% מהנכס) והוספתי שבגמר העבודות מוסכם שאם אקבל הדירה המוסכמת הר"ז יהיה בתמורה לחלקי.
האם זה נכון ופותר כל הבעיות? האם ישנן בעיות נוספות שיכולות להיות בחוזה שאותן הסעיף הנ"ל אינו פותר??
תודה רבה

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה,

אני מאוד לא ממליץ על פתרון כזה. סעיף כזה סותר את כל נוסח ואופן העסקה הבנוי לפי מנהג המדינה. כגון: מה יהיה אם אחד מהצדדים ירצה לחזור בו באמצע התשלומים, האם ניתן לאכוף את ביצוע החוזה או לבטל את כולה. כך שיוצא שיש סתירות בחוזה מיניה וביה והופכים את הקערה על פיה.

מאידך, על פי הדין מותר להסתמך על היתר עיסקא גם בריבית דאורייתא וכדעת כל הפוסקים ומנהג העולם. המחמירים הם מחשש הערמה בדאורייתא, אבל במקח וממכר שכל האיסור הוא רק מדרבנן, אין סיבה להחמיר וחומרא יתירה היא. ומי שרוצה להחמיר עדיף אם יוציא מההיתר עיסקא כל הצמדה וריבית וכן יקבע שבתאריך מסוים המוכר יוצא מהדירה גם אם הקונה עדיין לא שילם והדירה תהיה מושכרת ודמי השכירות יופקדו ביד שליש. ולא להוסיף סעיף הסותר את כל החוזה. ובדירה מקבלן התשלום יהיה לפי התקדמות בפועל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל