לתרומות לחץ כאן

מסדר קידושין שחתם את שמו של העד השני על הכתובה

שאלה:

לכבוד הרבנים שלום רב. ברצוני לשאול.

רב שערך חופה הוא היה העד הראשון ואילו את שמו של העד השני מילא הרב בעצמו בנוכחותו של העד, האם יש בכך פגם והאם הכתובה נפסלת בכך? (יש לציין שבכתובה המקורית הרב מילא את שמו בלבד בלי חתימה ואילו בהעתק הכתובה העד חתם ליד שמו).

תשובה:

שלום רב,

אני מבין שהרב חתם במקום העד. או שהוא נתן להם כתובה ללא חתימות אלא רק כתוב את שמות העדים שהרב עצמו כתב אותם. הכתובה פסולה לחלוטין!! אם אכן הוא חתם במקום העד אני מסופק מאד אם לרב הזה מותר לסדר קידושין בעתיד, ואולי גם הוא נפסל לעדות על מעשה כזה (ראה בהרחבה בריב"ש על דיינים שחתמו על שטר חליצה שהזמן היה מוקדם ב30 שנה, ונטען שזה נעשה בטעות, ובכל זאת הריב"ש פוסל אותם לעדות משום שהם שיקרו בעדותם בשטר. והיו שחלקו עליו בניהם רבו הר"ן – ראה שם סי' שעה. אבל מעשה כזה לזייף חתימה בשטר כתובה??!! יש מקום לומר שזה פוסל אותו לעדות. – לגבי ההעתק שהעד חתם זה אמור להיות כשר, אבל מסופקני אם ההעתק כשר אם זה נעשה לאחר חתימת הרב על הכתובה המקורית – מהטעם הנ"ל שמא הרב נפסל לעדות.

 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. הדברים לא הובנו כהלכה. בשעת ישיבת הרב עם העד השני ועם החתן ושני האבות משני הצדדים לפני החופה הרב הסביר לחתן על מה הוא מתחייב בכתובה כשכולם שומעים. לאחר ההסבר הנ"ל הרב חתם ראשון את שמו בתור עד ושאל את העד השני לשמו וכתב את שמו במקומו של העד מתוך חוסר נסיון או התרגשות, כשהעד השני עוקב בערנות אחר כל הנעשה, ולא כמו שהובן שהעד לא היה נוכח כלל. ואילו בהעתק הכתובה שבאה לאחר הכתובה המקורית הרב מילא את שמו של העד והעד חתם ליד את שמו. זה סיפור המעשה ואם כן מה דין הכתובה וכשרות הנישואין הנ"ל.

  2. הנישואין ודאי כשרים.
    לגבי הכתובה, למיטב הבנתי אין מקום שבו אמורים להופיע שמות העדים בנוסף לחתימתם. אדם שכותב של שמו המלא זה חתימתו, אפילו שבצ'קים הוא חותם ע"י קשקוש או סימן כלשהו. לכן, הרב שמילא את שם העד הרי הוא חתם במקומו, והכתובה פסולה אפילו אם העד ביקש ממנו לחתום בשמו. אין דבר כזה בהלכה שאדם מבקש ממאן דהו שיחתום בשמו וחתימתו היה עדות! לכן הכתובה הזו היא ללא עדות, העובדה שהחתן התחייב בקנין אינה יכולה להכשיר את הכתובה עצמה. בהעתק מאחר שהעד חתם, הרי הכתובה כשרה, מלבד מה שכתבתי שלעניות דעתי המעשה הזה של הרב לא יעשה, לא יתכן לתת בידי בני הזוג כתובה פסולה!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל