לתרומות לחץ כאן

כדור בשבת

שאלה:

האם כדורגל הוא מוקצה בשבת לספרדים ? וגם אם כן אז אין אפשרות לגעת בו רק עם הרגל ולא עם היד (כמו שמותר להזיז ארנק עם הרגל )או שמפני שהדרך להזיז כדורגל היא עם הרגל אז לעניין זה אסור לטלטל עם הרגל

האם מותר לחזור על מילים בקריאת שמע למשל אם אמרתי ״וקשרתם״ ואני לא בטוח שאמרתי נכון את המילה

תודה רבה

תשובה:

שלום רב

משחקי כדור למנהג בני אשכנז מותרים במקומות מרוצפים ותחת קורת גג אבל לא על דשא או אדמה, ולדעת בני ספרד הדבר חמור יותר ויש בזה חשש מוקצה וכן חשש הגרב”צ אבא שאול, ויש המקילים בכדורים של זמנינו אף לספרדים כיון שהם מיוצרים בתעשיה בפני עצמה ויש להם שם כלי, וכן דעת הגרי"ש אלישיב.

חשוב לדעת שלא ניתנו השבתות ומועדים לישראל אלא כדי שיעסקו בהם בתורה, השבת נועדה להתרוממות ושמחה של מצוה ולא למשחקים מסוג זה.

מותר לחזור על מילה לצורך תיקונה.

מקורות:

שולחן ערוך סי’ שח סעיף מה ושמירת שבת כהלכתה פרק ט”ז סעי ו.

מקורות:

 

הצטרף לדיון

10 תגובות

  1. אינני יודע, אבל גם אינני מבין מדוע השאלה רלוונטית… פוסקים אשכנזיים שמדהרים בדעת השו"ע דעתם קבילה גם לספרדים ולהיפך פוסקים ספרים בדעת הרמ"א. ראה שמירת שבת כהלכתה פרק טז סעי’ ו. וראה שם בהערה, שאף שבשו”ע כתב שכדור הוא מוקצה, אין כוונתו לכדורים המיוצרים לצורך משחק שדינם ככלי ממש, אלא למה שהיה נהוג בזמנו שילדים מכינים לעצמם כדור משחק מסמרטוטים, וכן הורה הגרי”ש אלישיב, כמובא בס’ שבות יצחק – מוקצה. אולם בשו”ת אור לציון ח”ב סי’ כו סעי’ ח כתב שיש לאסור משחק בכדור בשבת לספרדים.

  2. דור סמרטוט עשוי מדבר שהוא מוקצה והייחוד שלו למשחק אינו מספיק כדי להפקיע ממנו שם מוקצה, מה שאין כן כדור שיוצר במיוחד והוא עולה דמים מרובים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל