לתרומות לחץ כאן

קדיש דרבנן עם תפילין? קדיש על ידי כמה אנשים יחד

שאלה:

שלום רב,
א. הבן אדם שאומר "קדיש דרבנן" שבסוף תפילת שחרית לנוסח אשקנז', האם 'עדיף' שיהיה עם התפילין המונח עליו? (ואם כן מה מקור).
ב. הקדיש שמוזכר לעיל, האם 'עדיף' שבן אדם אחד יגיד אותו? (ואם כן מה מקור).

תשובה:

שלום רב

לא ראיתי בשום מקום שיש עדיפות לומר קדיש זה עם תפילין דוקא, אמנם המנהג על פי האר"י היה שלא להסיר את התפילין עד לאחר עלינו [וכמנהג ספרד שעלינו נאמר בסוף] אבל זו הלכה בהל' תפילין לא הלכה בהל' קדיש, כך שמבחינת דיני הקדיש אין בכך ענין לכאורה.

בכל הנוגע לאמירת קדיש על ידי כמה אנשים חשוב לדעת, שמנהג בני אשכנז היה מאז ומעולם שרק אדם אחד אומר קדיש, גם בקדיש יתום! ובס' מנוחה וקדושה אף הפליג ואמר שקדיש לבטלה הוא כמו ברכה לבטלה ולכן יש להזהר בכך מאוד! אולם הספרדים נהגו שכמה אנשים אומרים קדיש זה [אף שהוא תמוה ולא מובן הטעם, מה צורך יש בכמה חזנים יחד].

מקורות:

על מנהג האשכנזים למעט בקדישים, ראה משנה ברורה סי’  נה ס"ק א. ובספרי הפוסקים הביאו מס’ מנוחה וקדושה שכתב, שאמירת קדיש לבטלה דינו כברכה לבטלה! לדעתו, כשם שלא ניתן לברך פעמיים על פרי אחד כך אין לחלק את הקדיש שאחרי עלינו לשבח ואחרי שיר של יום לשנים אלא כשיש שני אבלים, אזי תקנה מיוחדת היא לאומרו פעמיים כדי שכולם יוכלו לקיים מצוה זו. אולם, בשו”ת בנין ציון ח”א סיק קכב כתב, שאין איסור לאומרו כמה אנשים יחד, אלא שגם אין בכך תועלת, והרי זה כ”חוכא ואיטלולא”. וראה שו”ת רב פעלים ח”ב או”ח סי’ יד שנכון להזהר בכך לכתחילה.

בשנת תקנ”א היתה מגיפה גדולה באירופה, כמעט ולא היה בית שאין בו מת ר”ל, ומשום כך תיקנו רבי עקיבא איגר ובית דינו בהוראת שעה להתיר לכמה אבלים לומר קדיש יחד, בסיומה של אותה שנה הכריזו על ביטול תקנה זו [ומ”מ מוכח מדבריו שאין בכך איסור גמור].

בשו”ת חתם סופר או”ח סי’ קנט הביא בשם היעב”ץ שקילס את מנהג הספרדים לאומרו כל האבלים יחד, משום שברוב עם הדרת מלך. ואף שהחתם סופר דחה סברא זו, מכל מקום למדנו מדבריו שכך היה מנהג הספרדים מדורי דורות.

בס’ אלף המגן נתן עצה, שהאבלים יתרחקו זה מזה ולא יאמרו בקול רם מידי, כך שבכל אחד מחלקי בית הכנסת ישמעו קדיש מאדם אחד בלבד.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. שלום רב,
    לא מצאתי משנה ברורה קלד ס"ק נה, וגם מה זה משנה זה שייך להלכות תפילין או להלכות קדיש, זה לא היתה נקודתי בשאילה בכלל, ולכן החיוב להגיד את הקדיש הוא מצד התפילה עצמה כי יש לו שייכות לתפילה, לכן כמו שהתפילת שחרית יש עינין להיות עם התפילין כך גם קדיש מסתבר להגיד שצריך להיות עם התפילין, ובאמת נראה לי שראיתי כזה דבר בספר אישי ישראל שקדיש דרבנן שלפני התפילת שחרית צריך להגיד עם התפילין וטלית, לכן שאלתי את השאלה כי מסתבר שקדיש דרבנן שבסוף התפילה מאותו טעם גם צריך להיות אותו דבר.

  2. היתה כאן טעות הקלדה הכוונה לסי' נה ס"ק א. אכן לפי האר"י יש להיות עטור בתפילין עד אחרי הקדיש האחרון אבל זה נכון לכל המתפללים לא רק לזה שאומר את הקדיש.

  3. "אבל זה נכון לכל המתפללים 'ועל אחת כמה וכמה' לזה שאומר את הקדיש" – כך יותר נכון להגיד, מפני שהוא מוציא את אחרים בקדיש הזה וצריך להיות כובד הציבור עליו!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל