לתרומות לחץ כאן

יין שהובא על ידי חילוני בשבת / ניצוק חיבור ביין נסך

שאלה:

שלום. הזמנו לסעודת שבת לקירוב, מכרה לא דתית שגרה מרחק של חמש דקות הליכה. היא הביאה לנו לסעודה בקבוק יין מייקב יוקרתי בגליל. את הבקבוק לא פתחנו כלל. לאחר שהשתתפה בסעודה לפי כל כללי ההלכה וכו, כשאשתי ליוותה אותה הסתבר לה שהגיעה במכוניתה למרות שסיכמו שתגיע ברגל (המכרה ,למעלה מגיל תשעים אבל הולכת יפה ב"ה). א. האם יהיה מותר להשתמש ביין א. כדין מעשה שבת בשוגג-תינוקת שנשבתה, שלא למדה מעולם הלכות שבת וחושבת שמותר ולכן במוצ"ש יהיה מותר לאחרים (או שמא היות והפעולה הזו נעשתה עבורנו זה כאילו שאנו עשינו ואסור..ב. מדין מעשה שבת שלא נעשתה מלאכה בגוף הדבר.ג.היין הובא במכונית בליל שבת בתוך 25 דק' מהשקיעה.
שאלה נוספת: כשמזגתי לעצמי יין לא מבושל המכרה גם ביקשה לשתות, העברתי את הבקבוק לאשתי שתמזוג לה היא החזיקה בכוסה ואשתי מזגה לה מעט יין . כמובן שהיא עצמה לא נגעה לא ביין ולא בבקבוק האם שאר היין בבקבוק נאסר מדין ניצוק חיבור. נודה לתשובתכם המפורטת והמבוססת, מה לעשות עם הבקבוקים הסגור והפתוח. לכתחילה ובדיעבד. באם התשובה שלילית בשתי השאלות האם יהיה מותר לתת את היין לאדם שאינו שומר תו"מ.

תשובה:

שלום רב

לגבי מה שהיין הובא בשבת ברכב אין חשש כלל, משום שלענין שבת לא החמירו במי שנעשה המעשה בשבילו, ודינו ככל אדם אחר שרשאי ליהנות מהפעולה במוצאי שבת [לאחר שעבר בכדי שיעשו, כדין מומר].

אבל הנקודה השניה היא אכן בעייתית, שכן כיון שאותה אורחת החיזקה את הכוס ביד ובעצם שיכשכה ביין והוא נאסר, אם זה לא הפסד מרובה אומרים שניצוק נחשב חיבור לאסור את כל היין שבבקבוק, ראה שו"ע סי' קכו סעי' א-ב.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. האם באמת אין בזה חשש כלל, ביין שהובא ברכב בשבת, היות וראיתי בכף החיים סימן שי"ח אות י"ב בשם הנהר שלום, שראוי לאסור גם למי שנתבשל בשבילו וכמובן במבשל בשבת בדרך מקרה ולא בקביעות. כמו"כ בשאלה ששאלתי בעל"פ את הגר"ע יוסף זצ"ל פסק לי שני דברים א.מי שנתבשל בשבילו בשבת הרי הוא כמו המבשל עצמו ולא כאחרים. ב. בני ביתו של המבשל הרי הם כמותו ולא כאחרים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל