לתרומות לחץ כאן

נטילת ידים בכלי שיש בו חור

שאלה:

שלום כבוד הרב,
קנינו נטלה וגילינו בבסיסה חור קטן מאד (כשממלאים את הנטלה במים רק טיפות מטפטפות ממנה). לאור העובדה שהחור קטן מאד מרחנו דבק באותו אזור וכעת איו נזילה. האם הנטלה כשרה?
תודה רבה

תשובה:

שלום רב

בכלי שהמים מטפטפים בתחתיתו אבל לא ברצף, אלא טיפה ואחר כך עוד טיפה, נחלקו הדעות אם ניתן ליטול בו ידים, ובמשנה ברורה בתחילת סי' קנט מיקל בזה בשעת הדחק. אבל אם מטפטף ברצף לא ניתן ליטול ידים.

במקרה שלכם, כיון שהחור נסתם אין כל בעיה ליטול בו ידים.

בהצלחה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. א. הקולא של המ"ב בכמוציא משקה היא רק ליטול דרך אותו הנקב, ולזה בוודאי אין כוונת השואל, וכבר העיר הביאור הלכה שהוא דבר שאינו מציאותי ליטול מהנקב בכה"ג, וליטול משפתי הכלי רק הרשב"א מיקל ולדינא לא קיי"ל כן, אלא כשי' הרא"ש והטור.
    ב. לא ידעתי מנין לכם שסתימה בדבק מועילה, והרי נאמרו בזה כללים (ע"ש במ"ב ובביאור הלכה),ולשון החזו"א או"ח סי' כא סק"ו 'וסותמין בזפת בבעץ וגפרית בסיד ובגפסיס, כמש"כ הר"ש פ"ג מ"ז, וכן גי' הראב"ד פ"ך מה' כלים ה"ג ובר"מ שם ע"כ ט"ס דהא כתב בפי"ט הי"ד דזפת בחבית חיבור, ובפ"ט מה"פ ה"ז כתב דסיד וגפסיס חיבור, וכן מבואר בפ"ו מה' מקואות ה"ד.
    ומיהו בשאר הממרחים השנוים בפ"י מ"ב ודאי אין סותמין למהוי כלי לק"ט' עכ"ל
    גם מסופק הביאור הלכה אי מהני סתימה בדבר שאינו מקבל חמין ותשמישו בצונן, ולהך צד אם אינו מקבל חמין פשוט שכל סתימה לא תועיל, ובדבק יש לפעמים שאינו מקבל חמין

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל