לתרומות לחץ כאן

האם איסור כהן וגרושה הוא גם על הגרושה או רק על הכהן?

שאלה:

שלום לרב המשיב-בענין נישואי כהן וגרושה-האם יש איסור גם על הגרושה או רק על הכהן?גרושה שהתחתנה בשנית ול"ע התאלמנה. האם מותרת לכהן כאלמנה או אסורה מצד שהיתה פעם גרושה? בתודה מראש חנוך

תשובה:

שלום רב,

א. ודאי האיסור קיים גם על הגרושה, שהרי התורה אסרה על נישואין כאלה כהן וגרושה. אולם יש מקום לומר שהאיסור עצמו נובע מחמת הכהן ולא מחמת הגרושה. ראה בתוספות נדרים צ,ב שהקשו על המשנה שעוסקת במי שאמרה לבעלה (הכהן) טמאה אני לך שאינה נאמנת. והם יכולים להמשיך את חייהם המשותפים ביחד, והקשו התוס' הרי לדבריה היא אסורה ואיך אנו מתירים לאישה עצמה להמשיך לחיות עם בעלה הכהן. והביאו תירוץ בשם הרא"ם: "דלא מצינו זונה שהיא אסורה לינשא לכהן דודאי הוא מוזהר עליה אבל היא אינה מוזהרת עליו הילכך גם לדבריה אינה אסורה בו" והקשו על דבריו, הרי יש גמרא מפורשת שכל פעם שהוא מוזהר היא גם מוזהרת, כלומר, האיסור הוא גם עליה. והאחרונים פירשו את דבריו שכוונתו לומר ודאי שיש איסור גם עליה, אלא שהאיסור עצמו נובע מהכהן – מקדושת הכהן, לכן אם לכהן עצמו אין איסור, לאישה עצמה אין איסור למרות שהיא יודעת את האמת שהיא אסורה לו. משום שהאיסור כאמור נובע מחמתו.

ב. אישה שהתגרשה גם אם אח"כ התאלמנה ודאי שהיא אסורה לכהן מדאורייתא, שהרי היא גם גרושה.

 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. עיינו בבקשה במסכת יבמות דף פד' ע"ב
    ממירא דרבא.

    ובמסכת חגיגה דך יד' ע"ב תוד"ה בתולה שעיברה, ופסק תוס' שבעולה לכה"ג היא בכלל האיסור.

  2. אכן. התוס' בנדרים שציינתי שואל על ר"א מהגמרא שאתה מביא. וכפי שכתבתי האחרונים פירשו את דבריו באופן שלא יסתור את הגמרא הנ"ל.
    לגבי הציון השני שלך, מן הסתם גם התוס' שם חלקו על ר"א ממיץ כפי שהם חלקו עליו בנדרים. ולכן הבאתי את שתי הדעות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל