לתרומות לחץ כאן

גיוס בני ישיבות / עבודה או כולל / אחריות לאומית

שאלה:

כבוד הרב שלום,
אני בעלת תשובה ולומדת כיום במדרשיה ליטאית בירושלים. יש כמה נושאים בהשקפה החרדית ליטאית שעדיין לא מיושבים אצלי כ"כ היתי רוצה לברר אותם לעומק בבקשה. למשל,

בעניין גיוס לצב"א
מצוין שמשה רבינו אומר "האחיכם יבואו למלחמה ואתם תשבו פה?" ודבורה הנביאה אומרת על אלה "שלא באו לעזרת ה', לעזרת ה' בגיבורים" האם לא ניתן להבין מהדברים הנ"ל שחובת כל עם ישראל לשאת בנטל ולמסור נפש ממש (ללא יוצא מן הכלל) להגנה על כלל ישראל? האם אין בהתעלמות מהדברים הנ"ל חילול השם וביזוי התורה?

פרנסה
ידוע וברור לי שצריך לחזק את התורה אבל אדם שלומד תורה ומטיל על אחרים לפרנס אותו עובר על מה שכתב הטור בשם הרמב"ם "וכל המשים על ליבו שיעסוק בתורה ולא יעשה מלאכה ויתפרנס מהצדקה- הרי זה חילל את השם וביזה את התורה וכו" ועוד "אהוב את המלאכה ושנא את הרבנות" "תורה שאין עמה מלאכה סופה בטלה וגוררת עוון וסוף אדם זה מלסטם את הבריות"
איך אפשר להגיע לאיזון הנדרש?

אחריות כלפי עמ"י בכללותו
בציבור החרדי ליטאי "מחנכים" להתבדלות מסויימת מהציבור החילוני. נכון שיש הרבה רבנים ליטאים מזכי הרבים. אבל איפה החלק שלי כפרט באחריות כלפי העם שלי?

תודה רבה

תשובה:

שלום רב

השאלות האלו בהחלט במקומן, וטוב לשאול.

בענין גיוס בני ישיבות כתבנו בהרחבה כאן.

על הנושא של עבודה או ישיבה בכולל אברכים כתבנו בהרחבה כאן.

בנושא ההתבדלות צריך להבין שיש הבחנה מאוד ברורה, ההתבדלות היא רק בנוגע לקשרי חברה וכו' מחשש שמא ישפיעו לרעה חלילה, אבל כל מה שנוגע לאחריות ציבורית אני לא חושב שיש עוד ציבור בישראל בעל רוח התנדבות שזכו! שימי לב שכל האירגונים החברתיים הגדולים שפונים לכלל האוכלוסיה, אם זה בעניני יהדות תנועת ערכים לב לאחים יד לאחים ועוד ועוד ומאות מדרשות בכל רחבי הארץ 99% מהם של הציבור החרדי ולא של הציבור הדתי לאומי שכביכול קרוב יותר ומקרב יותר… גם האירגונים החברתיים הגדולים בארץ כולם חרדיים, עזר מציון יד שרה יד עזרא ושולמית ועוד ועוד, והם פונים לכלל האוכלוסיה. עכשיו, באירגונים אלו מתנדבים עשרות אלפי חרדים! באירגון לב לאחים לבד יוצאים מידי ערב כאלפיים אברכים ללמד תורה בכל רחבי הארץ! כך שאין קשר בין התבדלות חברתית מסוימת המיועדת לשמור על הטהרה והחיים היהודיים המלאים, לבין האחריות כלפי כלל האוכלוסיה. אין פינה בארץ שאין בה שיעורי תורה בהתנדבות חיי קהילה יהודיים בהתנדבות וכו' וכו'. ואת בהחלט יכולה להיות חלק מזה.

בהצלחה רבה.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. פשוט תענוג לראות תשובה מנומקת בגובה העניים עם מתינות וישוב הדעת לא מתנשאת לא פוגעת וכל כך אמיתית שאני בטוח שגם מי שלא יסכים איתה ילמד ממנה המון ויעריך כראוי את ההולכים בדרכה
    ישר כח גדול לרבנים תודה לקב"ה שיש לנו אתכם!

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל