לתרומות לחץ כאן

אמירה לגוי בדאורייתא או שבות דרבנן על ידי ישראל

שאלה:

בס"ד, שלום וברכה
ידוע לי שכאשר התירו לי היהודי לעשות מלאכה מדרבנן, ע"י גוי ניתן לעשות אפילו מדאורייתא. היינו במקום שלא גזרו דרבנן כגון כבוד הבריות, אם אומר לגוי, אפילו שזאת מלאכה דאורייתא מותר. ואף עדיף, מפני דעת בעל העיטור שכתב שיש שינוי בין שבות שיש בו מעשה לשבות שאין בו מעשה, וע"י גוי זהו שבות שאין בו מעשה של היהודי ומותר. )
העניין הוא שאני מחפש ראייה לזה בשו"ע או במשנה ברורה, היכן אני מוצא שנפסק שעדיף אמירה לגוי אפילו שהיא מדאורייתא מאשר שהיהודי יעשה איסור דרבנן ?

תשובה:

שלום רב

אמירה לגוי היא תמיד רק איסור דרבנן, לא משנה מה הגוי יעשה, כיון שהיהודי אינו עושה את המעשה תמיד מדובר מבחינתו בדרבנן בלבד, ואיסור אמירה נחשב השבות הקלה ביותר כיון שאין בה מעשה, ולכן זה עדיף על פני עשייה עצמית של איסור דרבנן, והדברים מפורשים בשו"ע סי' שכח סעי' יז, עיי"ש שיש מחלוקת בחולה שאין ו סכנה אם מותר רק על ידי גוי או גם מלאכה דרבנן על ידי ישראל.

הצטרף לדיון

4 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל