לתרומות לחץ כאן

שואל מערכת הגברה שאינו יודע למה הפסיק לעבוד

שלום.
השאלתי לחבר מערכת הגברה הכוללת רמקולים וכבלים ומיקסר שמחבר בין המקרופונים השונים לרמקולים.
כשהחזיר לי הוא סיפר שלפני האירוע הוא חיבר ובדק והכל עבד מצוין אך בערב עצמו עוד לפני האירוע המיקסר לא עבד.
בדקנו את זה אצלי בבית וראינו שאכן זה הפסיק לעבוד.
המכשיר עצמו בקושי שנתיים והשתמשו בו ל3 אירועים ולא אמורה להיות בו בעיה.

האם זה נחשב בגדר של "מתה מחמת מלאכה" שהשואל פטור, או כאונס וייתחייב?

נקודה נוספת:
אני ביקשתי ממנו שיבדוק קודם בחנות לכלי נגינה האם זה התקלקל ונהרס לחלוטין או שזה ניתן לתיקון.
חשבתי לעצמי, אולי לא טוב שביקשתי ממנו, היות שזה שייך לי אז הטיפול צריך להיות שלי, וגם אם יצטרך לשלם (במידה וכך ההלכה), הרי שההתעסקות עם זה תיחשב ריבית…

תודה לרב,

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה,

על פי הדין השואל חייב להישבע ש"מתה מחמת מלאכה", ואם אינו יודע בבירור למה המיקסר הפסיק לעבוד, אם מחמת המלאכה או מחמת אונס אחר, ואינו יכול להישבע, הרי הוא חייב לשלם.

מחלוקת הפוסקים אם חיובו של השואל (ככל מזיק אחר) הוא לשלם או לתקן. אם השואל מסרב לטפל בתיקון, לא ניתן לחייב אותו. אבל אם הוא מסכים לטפל אין בכך שום בעיה. בנוסף לכך שאין איסור ריבית בשואל, הרי מותר גם להשכיר.

מקורות:

לעניין חיוב השבועה עיין רמ"א חו"מ סי' שמ סוף סעיף ג.

לעניין החיוב לתקן, עיין ש"ך חו"מ סוף סי' צה.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. לדעתי שאלה זו תלויה בהגדרה של חיוב שומרים אם הוי איני יודע אם נתחייבתי או אם הוי איני יודע אם פרעתי וכמבואר בש"ך סימן רצא ס"ק מד ומידי פלוגתא לא נפקא והררינן לדגל הקים לי וראה עוד בקצות סימן שמ ס"ק ד מה שכתב לבאר הטעם דלא אמרינן מתוך שאינו יכול להישבע משלם שהוא תלוי במבואר בסימן רצד מה עיקר השבועה ע"ש

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל