לתרומות לחץ כאן

אמירה לגוי לכבות את הגז

שאלה:

בס"ד,
אנו עושים את החג אצל משפחה , שלא כ"כ מדקדקים בהלכה , התקלל שם השעון שבת של הגז ( חגז) וראינו שהגרע"י זצ"ל כתב על שיטת הכיבוי ושאלתנו מה לעשות במידה ולא יצליח הכיבוי עם גלישת המים ?
האם מותר באופן הזה שחמותי לא תשמע ותבא לכבות בידיים להביא גוי שיכבה , כלומר האם יש צד להקל באמירה לגוי ביו"ט כדי שישראל לא יכבה ?

תשובה:

שלום רב

מפאת הסמיכות הרבה לחג לא ראיתי את שאלתך לפני החג, כולי תקווה שהכל היה על הצד היותר טוב.

באופן עקרוני ניתן להביא גוי ולומר לו בדרך רמז שלא בדרך ציווי שיכבה, וכגון שיאמר "יש כאן גז מיותר וחבל שיפעל סתם", שכן בנושא של אמירה לגוי יש שני איסורים שונים: איסור אמירה לגוי, זה פותרים בצורה האמורה, ואיסור הנאה ממעשה שבת של גוי, וזה גם כשעושה מעצמו. אבל כאן אין הנאה ממעשיו אלא רק הסרת נזק. לרמוז שידליק אור וכדומה או מזגן, זה אסור.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלום וברכה כבוד הרב
    שאלו אותי מהו המקור שמותר לרמוז לגוי ביום טוב לכבות את הגז בשבת [לא לצוות במפורש] לפי הגרע"י.
    אשמח לקבל ממש בקרוב תשובה
    אם אפשר לשלוח לי מקור במיל
    תודה רבה

  2. יש כלל פשוט שמופיע לאורך סימן שכה ובמקומות נוספים, והוא יסוד חשוב להבין את עיקר דין אמירה לגוי בשבת: מלבד האיסור של אמירה לגוי, שהיא דוקא בדרך ציווי וכו' ולא ברמז שאין בו ציווי, יש איסור הנאה מממעשה שבת של גוי הנעשה עבור הישראל, אלא שאיסור הנאה הוא רק מדבר שיש בו הנאה ולא מדבר שכל ענינו מניעת הפסד. למשל: לרמוז לגוי שידליק את האור כדי שיוכלו לקרוא ולאכול, זה בעיה, כי הגם שרק רומזים אבל יש כאן הנאה מהמעשה שלו, עכשיו אפשר לקרוא, אבל לרמוז לו שיכבה אור כדי שיכולו לישון זה מותר, כי אין הנאה מכיבוי האור אלא רק מניעת צער, האור הפריע ועכשיו אין אור. כך גם כיבוי הגז הוא רק מניעת הפסד ולא הנאה ומותר לרמוז שלא בדרך ציווי, כגון לומר לו "חבל שהגז דולק סתם".

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל