לתרומות לחץ כאן

יחוד לאחר החופה בחדר שיש לו שני פתחים והעדים אינם רואים הכל

 

שאלה:

נשאלתי ע"י חתני שיחיה בשאלה למעשה
הנה סעודת הנשואים תיערך בע"ה באולם הנמצא בתוך בית מלון
הבית מלון נותנים לחתנים להתארח כמה ימים בחדר מיוחד
אותו חדר יש לו ב' קומות, ויש פתח להיכנס אליו משתי הקומות
השאלה היא אם יכולים לעשות שם חדר יחוד לפני הסעודה
שאם העדים יעמדו בפתח של קומה התחתונה, אין הם יכולים להעיד שלא פתחו את הפתח של קומה העליונה
והנה חשבתי לתת בזה עצה, שהעדים יעשו כעין חותם באחד הפתחים, שידביקו בין הדלת להמזוזות מדבקה עם החתימה שלהם
כך שאם יפתחו אותו הפתח, הם ידעו מזה
והם יעמדו בפתח השני
אבל עוררוני שאפשר שחותם זה לא מהני במקום שצריך עדות, דסו"ס שייך לזייפו
האמת שלא מסתברא לי, אבל איניני מתמצה בענין
מה דעת כת"ר
בתודה מראש

תשובה:

שלום רב,

אין צורך בייחוד של החופה שהעדים יעידו שודאי היה כאן ייחוד גמור. אלא די בכך שהם נכנסו לייחוד ויש להם אפשרות להתייחד שם. וכך גם השיב הגרי"ש אלישיב לשאלה זו, האם יש בעיה בכך שיש עוד פתח שאין העדים יכולים לראות שם. שאין בכך כל חסרון. והביא ראיה מדברי השו"ע סי' לג המקדש בביאה היינו שהיו עדי יחוד ואמרה לה שהוא מקדש אותה בביאה זו. והביא שהאחרונים כתבו שאם יצאו ואמרו שלא בא עליה הרי זו אינה מקודשת קידושי ודאי. כלומר, אם לא אמרו כלום, הקידושין הן קידושין גמורים למרות שאין ודאות עד הביאה, אלא חזקה שהוא בא עליה שהרי התייחדו לשם כך. וא"כ ה"ה בייחוד זה, מאחר שכוונתם להתייחד, והעדים מעידים שהם נכנסו לחדר על מנת כן, מן הסתם עשו זאת ולא יצאו מהדלת השניה.

וכך הביא שם מהחזו"א (אבה"ע סי' סג ס"ק יז): "ואפשר דאף הרמב"ם מודה דאין צריך יחוד גמור שלא יהיו נכנסים ויוצאים אלא קביעות פיתא לינה בחדרו".

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל