לתרומות לחץ כאן

שימוש בתנור חשמלי ביום טוב

שאלה:

בס״ד, ידוע שאסור להפעיל תנור חשמלי ביום טוב, מה הדין כאשר התנור פועל מערב החג והתנור עובד עם טרמוסטט , היינו פועל בגרמה, אז לכאורה לא צריכה להיות בעיה לע״ד, מפני שיש פה הגבהת החום מאש קיימת ונעשה עוד בגרמא , וביום טוב התירו לצורך אוכל נפש,,, מה הדין?
בחזון עובדיה יום טוב דף נה , כתב אין לאפות בתנור חשמלי (לא ידוע אם עובד בטרמוסטט) אבל לא דן שם אלא על ההדלקה הראשונית … פה זה שונה.

תשובה:

שלום רב,

ודאי שיש בעיה מצד הטרמוסטט, בכל תנור יש טרמוסטט, ופתיחת הדלת בשעה שזה עובד משפיע על הטרמוסטט, וזה לא גרמא אלא פעולה ממש, ומלבד זאת מי מתיר פעולה בגרמא?? [בהפסד מרובה הקל הרמ"א בסי' שלד ויש רבים שהחמירו גם בהפסד מרובה]. אבל אם תכוון את השעון שהתנור ידלק בשעה מסויימת, ולפני כן תכניס את המאכל לתנור, ותוציא אותו רק לאחר שהשעון כיבה את התנור לכאורה היה מותר. אולם ראיתי במאורי אש (הגרש”ז אוירבך) עמוד 78-79 שכתב לאסור שימוש בתנור שהודלק באמצע יו”ט משום נולד ומשום מוקצה עיי”ש. לענין זה מסתבר שאם התנור יהיה דלוק גם בין השמשות של תחילת יום טוב זה יהיה מותר, ושוב בכפוף להנ"ל שלא פותחים כשהוא פועל בגלל הטרמוסטט.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. תודה , אולם כתב בילקוט יוסף בדין תנור אפיה בשבת הלכה כו ״ תנור חשמלי הפועל ע״י טרמוסטאט, יש המיקלים גם בזה להשהות בתוכו מע״ש תבשיל שנתבשל כל צורכו, אף אם הוא מצטמק ויפה לו, ומותר לפתוח התנור בשבת, כדי להוציא התבשיל מתוכו, ונכון שיניח סמוך לכפתורים פתק שכתוב עליו שבת״ ובהערות למטה כתב היינו טרמוסטאט המווסת את החום שבתנור שאם החום מגיע למעלה מסויימת התנור כבה מאליו עד שבמשך זמן יורד החום…ואז באופן אוטומטי… והביא את הגר״מ להתיר, והמנחת יצחק חלק ג , ומשם שולח לילק״י חלק א דף צח לז״ל ״… ולפי זה לכאורה הוא הדין כאן בנידון דידן שאף שעל ידי פתיחת דלת התנור נכנס לתוך התנור אויר מחלל החדר, הגורם להפעלת התנור, מ״מ הוי פסיק רישיה דלא איכפת ליה ( שהרי מבחינתו היה מעדיף שלא יכנס אויר מהחדר לתוך התנור ובכך התנור לא יפעל מחדש ובכך היה חוסך הוצאות חשמל) , ומאחר והוא גרמא…(איסור דרבנן), … ואף דנקטינן לדינא שאין להקל בגרמא בשבת מ״מ יש לומר דכל זה במעשה בידיים, אבל בפ״ר דלא אכפת ליה באיסור דרבנן שרי כמבואר….. ומסיים ולכן המיקל לפתוח התנור בשבת להוצאת מאכל מתוכו יש לו ע״מ שיסמוך אבל לכתחילה נכון מאוד להחמיר בזה וכו.. עכ״ל , ובשאלה לעיל, ביום טוב עסקינן שכאן מותר להגביר חום או להנמיך לצורך מאכל לכתחילה , ועוד שנעשה בגרמא , וכן פסיק רישיה כאמור דלא ניחא ליה מדרבנן אף בשבת יש מקילים, ובחג ולצורך אוכל נפש לא נתיר לכתחילה?

  2. בעיני לקרוא לזה פסיק רישא דלא אכפת ליה זה תמוה ביותר, שהרי זה שנכנס אויר זו מציאות, השאלה היא האם לאחר שנכנס אויר זה טבעי, אתה מעוניין שהתנור ידלק או לא, וברור שאתה מעוניין בכך… לכן לדעתי אין להתיר בשום אופן.

  3. שוב תודה, רק להמשך שאלה לגבי יום טוב, אם נניח אחרי שבדקנו והתנור עובד בכך שכאשר פותח את התנור אחרי מינימום דקה החיישן של הטרמןסטאט מתחיל לעבוד , ובעצם מה שיקרה זה שהאש תגדל ( ז״א שהאש לעולם לא כובה אלא רק עולה ויורדת , ומכיוון שזה לצורך המאכל , ביום טוב . האם במקרה כזה יהיה מותר ביו״ט ?

  4. הבעיה היא שבחשמל האיסור אינו רק משום מבעיר, אלא יש כאן סגירת מעגל חשמלי שלדעת החזון איש אסורה משום בונה דאורייתא, ויש סוברים [הגר"ע יוסף ועוד] שזה דרבנן, אבל בכל מקרה אין על זה היתר של צורך אוכל נפש.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל