לתרומות לחץ כאן

מתי מותר להפסיק מנהגי אבלות של ספירת העומר לאשכנזים?

שאלה:

שלום וברכה כבוד הרב
האם בתור אשכנזי מותר לי לנהוג את המנהגי אבלות של ספירת העומר או עד ל"ג בעומר, או עד ג' בסיוון?
אם בוחר להמשיך עד ג' בסיוון להגיד בלי נדר?
ומנהגי האבלות שמפסיקים כולל את עניין המוזיקה אכן?
תודה רבה כבוד הרב, המשך שבוע טוב

תשובה:

שלום רב

יש כאן איזה חוסר דיוק קטן. מנהגי האבלות לכל בני אשכנז נוהגים עד חג השבועות במידה מסוימת, אסור להתחתן בימים אלו, ולהכרעת הגר"ש וואזנר גם המוזיקה אסור. בט"ז מבאר שהטעם לכך אינו משום האבלות על תלמידי רבי עקיבא שהם פסקו מלמות בל"ג בעומר, אלא בגלל גזירות תתנ"ו שהיו באשכנז בימים אלו. לגבי תספורת, אין איסור מצד האבלות, אלא שיש שנהגו להחמיר על פי סוד שלא להסתפר בימי הספירה כיון שהם ימי דין. בענין זה הדבר תלוי במנהג ואתה רשאי לנהוג כרצונך, כמובן בלי נדר.

בהצלחה

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לכבוד הרבנים שליט"א
    איפה כתוב שאסור להתחתן בימים אלו לכל בני אשכנז האם אין זה אלא מפסח עד ל"ג בעומר או מר"ח אייר עד ג' ימי הגבלה. ומה שאסר הגר"ש ווזנר וכן איתא בא"ר, הוא חומרא בעלמא ויש למעט בזה בכל השנה אבל להתחתן שהוא מצוה לא שמענו אנא לציין מקור

  2. כך הוא המנהג הרווח בקהילות אשכנז [אף שברמ”א נקט בפשיטות שלאחר ל”ג בעומר אין חשש], ומקורו בט”ז בסי’ תצג ס”ק ב, שרק לגבי תספורת הקילו ולא לגבי נישואין. והטעם לכך הוא משום גזירות תתנ”ו שהיו בימים אלו, ולאו דוקא בגלל עיקר דין ספירת העומר הנוגע לתלמידי רבי עקיבא. כמנהג זה נראה מפורש בטור, שלגבי נישואין כתב שכל ימי הספירה אסור ולענין תספורת חילק, אלא שבבית יוסף דחה דיוק זה וכתב שהוא לאו דוקא והכל אחד. ומכל מקום כך נהגו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל