לתרומות לחץ כאן

להחזיר ביצים גדולות יותר מאשר לוו

שלום

לוויתי ביצים משכנה, גודל S- הכי קטן שיש.
האם להשיב את אותה כמות ביצים אך בגודל הסטנדרטי שהוא גדול יותר (סוג M) זוהי ריבית, או שזה בסדר?

תודה רבה!

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה,

כאשר מדובר בתבנית שלמה, נראה שיש להימנע מלהחזיר תבנית בגודל M במקום S, אך אם מדובר בביצים בודדות לכאורה לא מקפידים בכך (גם אילו המלווה היה מקבל S במקום M) ומותר. מאחר וקשה לשער על מה מקפידים ועל מה לא, עדיף תמיד לשלם את השווי בכסף.

 

הצטרף לדיון

9 תגובות

  1. לכאורה המקור לדין זה הוא בסימן קסב סעיף א ושם התירו רק בנוגע יוקרו והוזלו ולא אם נותן בפועל יותר כמות שבזה התירו רק בת"ח?

  2. אין תחת ידי הספר משנת רבית. אבל עיין בשו"ע הרב סעיף לג "שאינו דרך בני אדם להקפיד על יוקרו וזולו" היינו דוקא בענין יוקרו וזולו.וכן מדייק בספר דברי סופרים סימן קסב סעיף א בעמק הלכה ס"ד מהרמ"א "שמותר
    ללות ככר לחם בככר לחם כמטבע של כסף" היינו שאין חשש רק אם נותן אותו כמות.

  3. התשובה שצוינה בקישור לא נכתבה על ידי. בשעתו לא ראיתי מה שכתב שספר להורות נתן (דף זה חסר בהיברו בוקס) והסתמכתי שאכן כך כתוב, עכשיו עיינתי והצדק עם הרב המעיר.

  4. בספר דברי סופרים על הדין של הלוואת כיכר בכיכר, הביא דברי הרשב"א שמתיר אף בכיכרות של בעה"ב על אף שיש חילוקים בגודל, ומתיר על פי זה גם בכל פעם שנותן תוספת שאינה ניכרת.
    כמו כן בתשובה שצויינה בקישור מבואר סברה שהלווה יצטרך לטרוח ולשנות מהרגלו ולקנות ביצים קטנות כדי שלא לשלם תוספת, וממילא מה שמחזיר יותר הוא בשביל עצמו. כך הבנתי בדבריו. האם לסברא זו נמצא סתירה כלשהי?

  5. סברא זו להקל כאשר אין כוונת הלווה להוסיף אלא להקל על עצמו שלא יצטרך לטרוח כתב בשו"ת מנחת יצחק ח"ט סי' פח לעניין אם אין למלווה עודף לשטר כסף גדול. אולם במסקנתו נוטה שלא להסתמך על כך, משום שצריך שבדעת שניהם – המלווה והלווה – לא תהיה כוונה שהמלווה מרוויח.

  6. התשובה למעשה שיש מקום להקל אם לא מקפידים. אבל, ראוי להחמיר ולהחזיר את השווי בכסף וכך לצאת מכל חשש.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל