לתרומות לחץ כאן

מטופל שלא חזר לצורך החלפה לכתר קבוע

שאלה:

שלום רב,
שאלה לגבי רופא שיניים העובד בחו"ל במקום שיש רוב גויים.
למטופל יש צורך להניח כתר זמני, אחרי שהרופא השקיע המון זמן, אנרגיה והוצאות -חומר יקר, הוצאות משרד ועוד. (גם על הכתר הזמני וגם על הסופי) ההזמנה נשלחת להכנה במעבדה מיקצועית, והכתר הסופי מגיע חזרה לרופא תמורת תשלום מלא, כמובן. הכל מסתכם בסכום נכבד (150 עד 250 $ ולפעמים אף מעבר לזה).
במקרים רבים, המטופל מסתפק בכתר הזמני (שבדרך כלל עשוי מחור טוב) ואינו חוזר להמשך הטיפול!
כך שבפועל המטופל שילם רק על הכתר הזמני והרופא הוציא מכיסו המון כסף ונאלץ לזרוק לאחר זמן את הכתר ששילם. הבעיה היא שהקופת חולים אינה מתייחסת להוצאת הרופא כלל אלא רק לחלק המינימלי שבטיפול, הכתר הזמני. הנזק הנגרם מכך לרופא מסתכם באלפי $$ לשנה!
רוב ככל הרופאים ממש, כמובן מצהירים על טיפול מלא מול קופות החולים.
(יצויין כי לרוב אין בדיקות מצד קופות החולים אצל המטופלים, דבר הכרוך בהוצאות גדולות מצידם, אם כי, בתאוריה זה יכול לקרות, אבל בפועל זה נדיר ביותר ממש)
הרופא שיניים מבקש לדעת אם יכול לנהוג כמקובל (מאוד!!) במקצוע שלו או שצריך לחשוש מאיסור כלשהו?
יצויין עוד, שהדבר יכול לגרום לנזק רב מאוד בפרנסתו, כיון שהמקרה יכול לחזור על עצמו המון פעמים ואף להטיל בספק את המשך עבודתו כרופא שיניים.
אודה מאוד על תשובה עם מקורות
תודה רבה.

תשובה:

שלום רב,

אם אין התניה מפורשת מראש שקופת החולים לא תשלם במקרה והטיפול לא יושלם באשמת המטופל, לכאורה ניתן להקל ולדווח לקופת החולים על טיפול מלא.

מקורות:

בעיקרון המטופל חייב לשלם על טיפול מלא גם אם לא חזר לצורך החלפת הכתר, מאחר והרופא כבר התחיל במלאכה. עיין שו"ע חו"מ סי' שלג סעיף א. לדעת הקצות בסי' שטז סק"א, אם אין סיבה לחזור, חייב לשלם תשלום מלא ולא רק כפועל בטל. כאשר קופת החולים מתחייבת לשלם במקום המטופל, היא מחויבת לכאורה גם במקרה שהמטופל יחזור באמצע, שהרי הקופה מתחייבת באחריות על חיוביו של המטופל. אף שיש לקופה מכך הפסד, שאם הכתר הזמני יתקלקל תתחייב הקופה לממן כתר חדש, מכל מקום, טענת הקופה צריכה להיות נגד המטופל ולא נגד הרופא.

אם היה מנהג ברור שהקופה לא משלמת במקרה והטיפול לא יושלם באשמת המטופל, היה ניתן לראות בזה כהתניה מפורשת. אבל, אם הקופה לא נוהגת לשלם והרופאים נוהגים לדווח על טיפול מלא, מסתבר שלא ניתן לקבוע מנהג שהקופה לא חייבת לשלם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל