לתרומות לחץ כאן

חלוקת זכויות בניה בגג מקורי ובגג שנבה לאחר הבניה

 

שאלה

כבוד הרבנים הגאונים שליט"א

מצורף תרשים גג עליון אשמח לקבל חוות דעת למי שייכים זכויות הבניה מעל חלקים מסוימים בגג לכלל השכנים או לשכן העליון.

חלק א' הינו גג משותף

חלק ב' מוצמד בטאבו לשכן בקומה העליונה

חלק ג' הינו אגף נוסף שנבנה ע"י 3-4 שכנים, האם זכויות הבניה בגג העליון שייך לשכן העליון בלבד שזו התקרה של התוספת שבנה עם השכנים באגף או לכלל השכנים בבנין או לשכני האגף בלבד וכמובן להשתתף בהוצאות של היציקה של גג זו.

חלק ד' הינו מרפסת פתוחה שהיתה בנויה מעל כלל השכנים והשכן העליון חברו לדירתו למי שייך זכויות הבניה מעל חלק זו האם לשכן העליון בלבד או לכלל השכנים בבנין או לשכני האגף בלבד וכמובן להשתתף בהוצאות של היציקה של גג זו.

 

בכבוד רב

 

תשובה

בנין משותף הגדרתו קבוצת אנשים השותפים בקרקע, שיש להם בנין משותף שחילקו הדירות בין השותפים, אולם נשארו שותפים בכל חלקי הבנין חוץ מהדירות שחילקו. ועל כן כל זכויות הבניה בקרקע או בגג הוא רכוש משותף, ושייך לכלל השותפים בשווה לפי יחס חלקם ברכוש המשותף. ולכן.

  • הגג המשותף שייך לכלל השותפים.
  • האגף שנבנה על ידי חלק מהשותפים גוף הגג שייך לשותפים שבנו אותו אולם זכויות הבניה על הגג החדש שייך לכלל השותפים ועל כן אם בונים על הגג החדש צריכים לשלם למי שבנה חלק מסכום ההשקעה כדין נהנה.
  • וכן מרפסת שסגרו דינה כדין אגף חדש שבנו זכויות הבניה על גגו הם של כל השותפים. מפני שקיבל זכות בחלוקת השותפים הוא למקום המרפסת ולא קיבל זכויות בניה לבנות על גג המרפסת שלו.
  • חלק הגג המוצמד לשותף בטאבו כל זכויות הבניה הם של השותף שהוצמד לו הגג שהרי למטרה זו הצמידו את הגג שיוכל לבנות על הגג שהוצמד לו ללא צורך בהסכמת השכנים.

אולם יש בתי דין שפוסקים שהוצמד לשותף רק זכות לקומה אחת, דהיינו שיש לו זכות לבנות קומה אחת ועל כן לאחר שיבנה קומה אחת גג אותה קומה תהיה שייכת לכלל השותפים. והדבר תלוי אם מבחינה משפטית הגג של הדייר שהוצמד לו הגג.

כמו כן יש לשותף שהוצמד אליו הגג זכות בשאר הגג ככל אחד מהשכנים. שההצמדת הגג לשותף מסוים לא באה לגרע כוחו אלא נותנת זכויות נוספת, מלבד אם פרשו בנוסח החוזה אחרת.

 

הרבנים המשיבים:הרב אברהם בוטרמן והרב אשר דזמטרובסקי

 

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל