לתרומות לחץ כאן

עסק פתוח בשבת – שותפות גוי

שאלה:

שלום וברכה,
התחלנו עסק בחו"ל, ברוך השם.
אנו שני יהודים אשר מתווכים בין בעלי אוטובוסים לסוכנויות תיירות. אנו מחפשים אוטובוסים ומספקים ללקוח, דואגים על כל השירותים מסביב. העסק חייב לפעול גם בשבת. לצורך זה יש לנו עובד גוי שמחפש רכבים, מציע ללקוחות ועושה כל משדרות.
באיזו צורה אפשר לפעול שלא תהיה בעיה עם חילול שבת חו"ש.
תודה רבה

תשובה:

שלום רב.

ניתן לעשות זאת על ידי שאותו עובד לא יהיה שכיר שלכם אלא שותף פעיל בעסק, כאשר קובעים שרווחי השבת הם שכרו, ומה שהוא מביא לכם מאותם רווחים זה בעצם שכירות של המקום וכו', כפי שיבואר.

א. אדם שמעוניין ליצור הסכם שותפות עם גוי באופן המותר כדי להפעיל את העסק בשבת, חייב לעשות איתו חוזה משפטי התקף על פי דין, לא מדובר בטקס דתי אלא בקנין גמור. הענין זה לא שייך לרב. יש להתיעץ עם עו”ד על אופן כתיבת השטר, וכדאי גם לעשות קנין כסף, כלומר, לקבוע סכום אותו אמור הגוי לשלם עבור השותפות [על ידי עבודה וכיוצא בזה], וליטול ממנו פרוטה לתחילת פרעון.

ב. ההיתר להעסיק גוי בחנות בשבת, אמור דוקא באופן שהגוי נחשב שותף ממש בעסק ולא פועל של היהודי, ובתנאי ששותפות זו ידועה ומפורסמת לכל , כך שלא יהיה חשש של “מראית העין”, שיהיו הרואים סבורים שגוי זה עובד לצורך היהודי. לכן, כדי להעסיק גוי בעסק צריך להכין חוזה מפורט בו יקבע שכל רווחי החנות מהעבודה ביום השבת ניתנים לגוי [בתמורה הוא יכול להתחייב לעבוד במשך השבוע, וכיוצא בזה] ,וכמו כן יש לפרסם שאותו גוי הוא שותף בחנות. כלומר, שבמקום בו רשום שם בעל העסק יכתב גם שמו, וכמו כן הוא יהיה רשאי להתנהג בחנות כמו בעל הבית בכל הענינים. מלבד זאת, על היהודי להדיר רגליו מהעסק ביום השבת, שלא יראה לאנשים שהוא עובד שם באותה שעה.

ג. באופן כללי, אם העסק מיועד עבור קונים יהודים, נראה לי שכדאי להמנע מכך ככל שניתן, שהרי סוף סוף על ידי אותו עסק רבים מחללים את השבת, וודאי שאין בכך כבוד שמים… וזכות השבת תעמוד לך שתצליח מאוד בכל עסקיך, ותראה שפע של פרנסה בנקל ובנחת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל