לתרומות לחץ כאן

על מה מברכים שהחיינו?

שאלה:

בס"ד
שלום
רציתי לדעת האם מי שעובד בצורה המותרת עם מחשב ונשבר, וזה גורם לא צער גדול, כי מודבר בהפסד של 3000 שקלים, האם מברך "ברוך דיין"
וגם רציתי לדעת האם מי שעושה עסקה טובה ומרוויח כסף יכול לברך שהחיינו
תודה

תשובה:

שלום רב

לא מברכים ברוך דיין האמת על מחשב שהתקלקל, אלא רק כאשר קרוב משפחה בדרגה ראשונה נפטר. לגבי ברכת שהחיינו, בהלכה מופיע על קניית כלים חדשים חשובים שניתן לברך, אבל על הצלחה בעסקים לא תקינו ברכה זו. וגם ברכישת כלים חדשים המנהג הרווח היום שלא לברך על כלי בית וכדומה אפילו הם יקרים וחשובים, אלא רק על בגד חדש או פרי חדש, ראה שו”ת חתם סופר או”ח סי’ נה וסי’ קנו, ויש שנהגו מחמת כן לברך על פרי חדש ולפטור את הכלי החדש, וזאת משום שברכה כזו על כלים חדשים לא הוזכרה בגמרא ובראשונים, והיא מנהג מאוחר יותר. כמו כן, הדבר תלוי מאוד במצבו של הרוכש, אם נחשבת היא חשובה לו באופן מיוחד ועוד ספקות, אלא שכמובן המברך לא הפסיד, שכך היא סתימת דברי השולחן ערוך ושאר אחרונים בסימן רכג.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לכבוד הרבנים שליט"א
    הן אמת שאין המנהג לברך דין האמת כי אם על קרוב אבל בשו"ע מפורש על כל שמועות רעות וכן כתב מ"ב ללא חולק שאם נאבד או נשבר לו דבר צריך לברך דין האמת וצ"ע למה לא נוהגים כן.
    שנית מה שכתבתם שאין מקור לברך על כלי תשמיש לא נזכר בגמ' למה זה הרי משנה שלמה שנינו קנה כלים חדשים מברך שהחינו ומי פירש הדברים רק על בגדים ולא על שאר כלים

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל