לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

מהפיכת הכשרות – השגחה באמצעות מצלמות וידאו

שאלה:

שלום וברכה.
לאור מהפיכת הכשרות החדשה, שמצלמות וידאו תחלפנה את משגיחי הכשרות.
אשמח בבקשה לקבל את המקורות לכך האם הדבר אפשרי.
תודה וישר כח.

תשובה:

שלום רב

חשוב להסביר, הנושא של הכשרות הוא מאוד טכני ופרקטי, כלומר אין דיני עדות שמחוייבים בענין זה, אם אתה רואה באופן ברור במצלמות שהכל נעשה כדין אין כל בעיה, כיון שהכל מבורר לך… הבעיה המרכזית במצלמות היא שמאוד קשה לעשות זאת בצורה שתמנע הונאה בכשרות, לא ניתן לכסות כל סנטימטר וברור שבעלי המפעלים מרגישים הרבה יותר בני חורין… כמו כן כאשר בעל מסעדה בוזק תבלין למאכל, קשה לי להאמין שהמצלמה תוכל לוודא את תג הכשרות על התבלין… וכן הלאה. לכן באופן מעשי אינני מבין כיצד הדבר יתבצע.

לגבי חלב ישראל יש שסמכו על מצלמות, שם הדין הרבה יותר קל גם במישור ההלכתי וגם במישור הטכני, וראה במקורות.

לכן לדעתי האישית בלי להכיר את ההצעה לעומק, נראה לי שמדובר בפגיעה חמורה ברמת הכשרות. זו תהיה סיבה נוספת להקפיד על כשרות מהדרין של המערכות הקפדניות הפרטיות.

מקורות:

בשו”ת תשובות והנהגות (ח”ה סי’ רנה) כתב להחמיר בזה שלא מועיל מצלמות בחלב עכו"ם, וכך הביא גם בשם הגרי”ט וייס שליט”א ראב”ד העדה החרדית. והסיבה לכך, שאם המשגיח ממעט להכנס לשם בגלל המצלמות זה לא נחשב “נכנס ויוצא” הנדרש בהשגחה בחליבת עכו”ם.

ובקובץ נזר התורה (תמוז גליון כג) הרחיבו בנושא. והביאו כמה דעות בענין. שם הובא מכתב מהגר”מ לנדא והגר”ש עמאר שליט”א, שלמרות שניתן לסמוך על זה בפרט במקומות ששותים חלב עכו”ם בכל אופן, ראוי שיראי שמים המקפידים על הידור בכשרות שלא יסמכו על כך.

אולם הביאו מכתב מהגר”ש ואזנר שליט”א שניתן לסמוך על הראיה באמצעות המצלמות לענין השגחה שיחשב כחלב ישראל. אלא שהתנה שלא יסמכו רק על המצלמות אלא גם המשגיחים יבקרו מפעם לפעם. ובקובץ הנ”ל (כסליו תשע”ב הוסיפו מאמר של הרב ויטמן רבה של חברת תנובה שכתב שכך הורה לו הגרי”ש אלישיב זצ”ל להקל. והוסיף, כי המציאות מוכיחה שנין לרמות פחות כשיש מצלמות בקביעות מאשר משגיח ש”נכנס ויוצא”.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. ברוך שכיוונתי.
    לדעתי שונה הדבר בין מצלמות שמפקחות על החלב, ששם הן רק לענין שבת וחליבת נכרי, ובאופן תמידי שוהה משגיח, לבין "מהפיכת הכשרות" שעיקרה השגחה ללא משגיח פיזי – אלא באמצעות מצלמות וידאו.
    לפי היכרותי המועטת את השטח, יודעני כי משגיח כשרות בנוסף ל"עין רואה" צריך להיות בעל חושים מחודדים, מה שהמצלמה לא תמיד תוכל לעשות.
    אמנם, בשיעור עולמות 117 (בענין מצלמות וידאו בהלכה ובענין חלב נכרי) הביא מספר "דברי ישראל" שישנם גם יתרונות להשגחה על חליבה באמצעות מצלמות וידאו משום הקשיים שיש בהסתמכות על המשגיח:
    א. לא ניתן לייחד אדם שישגיח כל העת על מהלך החליבה בכל מחלבה ומחלבה.
    ב. גם אם נייחד משגיח לכל מחלבה הוא לא נמצא בה כל הזמן,] וגם דעתו עלולה להיות מוסחת בחלק מן הזמן.
    ג. ניתן ללמוד ולצפות את מועדי הביקור של המשגיח, בפרט ברפתות מבודדות ורחוקות ממקום יישוב.
    ד. יש לחוש שיערימו על המשגיח.
    ועוד ראיתי בחוברת, שמצלמה לא מתעייפת, מה שאין כן עין אנושית.
    על כן דומני שהמצלמות יכולות לשמש ככלי עזר, אך אין להשתמש בהן כמחליפי משגיחים, וכפי שכתבו על בדיקת ס"ת באמצעות מחשב, שיש לעשות גם בדיקה ידנית וגם בדיקה ממוחשבת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל