לתרומות לחץ כאן

שקר על הורים

שאלה:

שלום רב,
בחור דתי שחזר בתשובה לפני מספר שנים, נכון להיום הבחור בן 33, לא נשוי, במשך שנה שלמה שיקר להוריו, אחותו הגולה, אח הקטן וגיסו שסיים את לימודיו לתואר ראשון ונותר לו לסיים את הפרוייקט הגמר. בפועל הוא עזב את לימודי לפני שנתיים. אני מאוד מעוניין להסביר לבחור את חומרת העניין. מה ההלכה אומרת על המקרה הזה? אבקש להפנות למקורות.

תודה מראש

תשובה:

שלום רב,

אני לא יודע מה המטרה שלשמה הוא נאלץ לשקר. זה נראה כאילו בגלל חזרתו בתשובה הוא הפסיק את הלימודים ורצה לשקר להוריו כדי למנוע מהם ללחוץ עליו שלא יעזוב את הלימודים.

לטעמי יש כאן שאלה עקרונית האם זה ראוי לעשות מה שהוא עשה או לא. יתכן מאד שההמלצה היתה צריכה להיות שבכל מקרה לא יפסיק את לימודיו האקדמיים. אולם אם הוא החליט משום מה שלימודיו האקדמיים פוגעים בהתקדמות הרוחנית שלו זוהי זכותו להפסיק את לימודיו, ויתכן שאף לא לספר על כך להוריו ולומר להם שהוא ממשיך את לימודיו.

האיסור שקר אינו בהכרח אי אמירת אמת – אי אמירת המציאות. אלא מידה מגונה של אי אמירת אמת. לדוגמא, חז"ל הרי אומרים שמותר לשקר בכמה נושאים, כמו בכלה לומר עליה כלה נאה וחסודה למרות שאינה כזו, רק כדי לחבבה על בעלה. או לשקר למען השלום ועוד כמה נושאים. ואילו שקר היה איסור גמור, ודאי שאין היתר לעבור על איסור למען השלום או כדי לחבב איזה על בעלה. לכן האיסור שקר הוא רק כאשר משתמשים לו לרעה ולא כאשר משתמשים בו לטובה. כך מבואר בחזו"א ובעוד מקורות.

לכן, אם הוא סבור שזה דבר טוב מה שהוא עושה ובכך הוא מונע מעצמו לחצים או צער להוריו. לא ברור כלל שיש עליו איסור שקר. אלא שכאמור, אני בודאי לא יכול לשפוט האם הוא נהג נכון או לא.

 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלום רב,
    תודה על תשובתכם.
    הבחור עזב את לימודיו ושיקר להוריו לא בגלל חזרתו בתשובה. הוא למד יהדות לתואר ראשון באוניברסיטת בר אילן. הלימודים האקדמים עזרו לו בהתקדמות הרוחנית.

    הבעיה הגדולה ביותר שזאת כבר הפעם השלישית שהבחור משקר להוריו ועוזב את המוסד האקדמי.
    בפעם הראשונה עזב את המכון הטכנולוגי חולון אחרי מספר סמסטרים.
    בפעם השנייה עזב את מכללת קיריית אונו אחרי שנה.
    בפעם השלישית עזב את אוניברסיטת בר אילן.
    איך ניתן להסביר לו את חומרת השקר להוריו?

    בברכה,
    אנדי

  2. באופן כללי אדם צריך להיות אמיץ, לעמוד על שאלה בגילוי לב ללא שקרים. אדם שנאלץ כל הזמן לשקר הוא אדם חלש. מעבר לעובדה הזו שהוא צריך להיות מודע אליה, יש לבדוק למה הוא לא עומד באתגרים שהוא נוטל על עצמו, זה נשמע כמו משהו רגשי מסויים שגורם לו לברוח, וכדאי לטפל בזה אצל איש מקצוע, קאוצ'ינג וכדומה. כמובן באוירה יהודית מתאימה. בהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל