לתרומות לחץ כאן

פסיק רישיה בדרבנן דלא ניחא ליה, לכתחילה?

שאלה:

בס"ד
האם פסיק רישיה דלא ניחא ליה בדרבנן מותר אפילו לכתחילה?
בית שיש בו אזעקה ולא ניתן לנתק את האזעקה מפני שזה בנוי כך, והבעיה שכל פעם שפותחים את אחת הדלתות השעון של האזעקה מראה שיש דלת פתוחה או חלון…
לכן, מכיוון שהשעון הוא רק בנורות לד, שזה דרבנן, וכאשר היהודי פותח את הדלת נניח, הרי שזה פסיק רישיה ולא נח לו שזה יעשה כך כלל, לכן זה לא ניחא ליה.
והשאלה שוב, האם נאמר שפסיק רישיה דלא ניחא ליה בדרבנן מותר?
וכן , האם זה שבעצם ידוע מראש שכך זה יהיה , היינו להתיר בלכתחילה?

אבקש מהרב מקורות לכך במשנה ברורה,
תודה

תשובה:

שלום רב

אני לגמרי לא משוכנע בהגדרה שלך… שמעתי כמה פעמים מבעל מחבר ס' ארחות שבת שאמר, שכאשר נוח לך במציאות מסוימת ורק מצד איסור שבת אתה מעדיף שלא תהיה קיימת, זה נקרא פסיק רישא דניחא ליה, ולכן כיון שהאזעקה בעצם משרתת אותך בימי החול ואתה מעוניין בכך, מה שבשבת אתה לא מעוניין אינו כלום. שאם לא כן, מותר גם לפתוח מקרר שיש בו נורה דולקת ועוד ועוד…

ולעצם שאלתך ראה מה שכתבנו כאן.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. ובכן כך כתבתם ״הכרח כך יקרה ואתה יודע שכל פתיחה נרשמת, אף שלא ניחא לך בכך, הוא בכלל פסיק רישא דלא ניחא ליה שאסורה להלכה בשבת, ואף שמדובר בכתיבה שאינה מתקיימת שאסורה רק מדרבנן, החמירו הרבה פוסקים גם בפסיק רישא דלא ניחא ליה בדרבנן, וראוי לנטרל גם את הרישום הזה.״

    זה בדיוק אותו דבר , ואגב לומר שלא ניחא ליה מפני שגם אם יפרצו נניח לבית , האזעקה לא תצפצף, מפני שהיא לכשעצמה אינה מופעלת. ולכן לא ניחא שיש רישום אלקטרוני שלא מועיל , והעניין הוא שהאזעקה שחוברה כפי שאמרתי ואם מנתקים צריך לעשות סט אפ מחדש מהחברה , ואפילו לו יצויר שאכן מנתקים עדיין זה יעבוד מפני שבנוי בתוכו סוללה שעובדת ל יותר מ24 שעות אע״פ שנפל החשמל. לכן נחזור לשאלה, במקרה כזה האם יש היתר לפתוח את הדלת בפסיק רישיה מדרבנן (שאין חוט להט כמו במקרר..) לפסיק רישיה דרבנן במקרה כזה היינו לכתחילה?
    שוב תודה על התשובות

  2. מה שנקטת שפסיק רישא דלא ניחא ליה מותר באיסור דרבנן אינו מוסכם על כל הדעות, ראה נשמת אדם כלל ל אות א והובא במשנה ברורה סי’ שטז ס”ק ה שלא הקלו בזה אלא במקום צער. כמו כן יש לזכור את שיטת החזון איש שכל סגירת מעגל חשמלי אסורה מהתורה.

  3. תודה רבה…
    אולי נאמר רק, שדעת הספרדים והרב עובדיה יוסף, שפסיק רישיה דלא ניחא ליה בדרבנן מותר.
    ובמקרה הזה שיש צורך לכל השבוע, שכנראה המערכת הותקנה בעקבות פריצות (שאולי נאמר שפה זה גם פיקוח נפש אם יש נניח נשים בהריון או כל פריצה שמלווה באלימות וכו..) ולכן במקרה הזה אע"פ שמראש ידוע שיהיו חייבים להשתמש בהיתר לכתחילה, אולם כיוון שאין יכולת להפסיק את פעילות המערכת המותקנת, נחשב כאנוס, ואם כן זה לא ברצונו, שהרי לכתחילה אינו יכול לנתק אז דיעבד יחשב.
    ואע"פ שהרמא מחמיר שטז ג, ורק מתיר פסיק רישיה דלא ניחא ליה בתרי רבנן , ודעת החזו"א לא התקבלה להלכה בעניין בונה בחשמל, לכן נראה להתיר.
    ודעת הרמא, נראה שבמקרה שנצרכת האזעקה לכל השבוע מחשש פריצות וקצת פיקוח נפש (בדומה למקצת למצלמות אבטחה המותקנות בבית כנסת או בבית)
    וכנראה שיש לסמוך במקרה כזה על המתירים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל