לתרומות לחץ כאן

טלסקופ בשבת – המשך

שאלה:

באחת השאלות שלי שאלתי בקשר לעיניות בקשר להיתר לשים אותם ולהוציא אותם בשבת. והבנתי שאם אני שם אותם בטלסקופ ומוציא אותם ושם אחרים בשביל להחליף הגדלה, מותר. מכיוון שהטלסקופ מושלם כפי שהוא, והעדשות שאני שם ומוציא בשביל לשים עדשה אחרת להגדלה אחרת, מותר. מכיוון שההרכבה היא זמנית. וממילא כשאני גומר לצפות אני מוציא את העינית ומחזיר אותה לקופסה. באופן הזה, מותר.

יש לי שאלה נוספת שאני חושש שמא היא תגבול באיסור, ולכן אני שואל. יש לי בבית שני סוגים של רוחב של עיניות 1.25 אינטש, ו2 אינטש. והפתח המקורי שמיועד לעיניות הוא בגודל של 2 אינט'ש. שזה הסוג הרחב יותר של העיניות. ובשביל להכניס עינית של אינט'ש ורבע, יש טבעת מיוחדת שמורכבת על הפתח, ובתוכה יש מתח שמיועד לאינט'ש ורבע.

כמו שרואים כאן בתמונה
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/81dOzA1lS1L._SY355_.jpg

רואים 2 ברגים, האחד שמיועד להחזיק עדשה של 2 אינט'ש או לחלופין את הטבעת שמיועדת לעיניות של אינט'ש ורבע. בתמונה הזאת כפי שרואים הטבעת מורכבת למעלה. והיא ניתנת לשליפה במקרה ורוצים לשים את העיניות היותר רחבות.

אצלי בטלסקופ היא נשארת באופן קבוע בטלסקופ. כי יש לי המון עיניות בגודל של אינט'ש ורבע. ואחת של 2 אינט'ש. וברגע שאני רוצה להשתמש בה, אז אני מוריד את הטבעת, ואז אני שם את העדשה הרחבה. אם אני לא משתמש בעדשה הרחבה, אז אני משאיר באופן קבוע את הטבעת בטלסקופ. דרך אגב חשבתי לקנות עוד עדשה רחבה שכוללת לתוכה מספר הגדלות, וזה אומר שאני אצטרך להוריד את הטבעת לעיתים יותר קרובות.

רציתי לשאול אם ככה מה הדין לגבי זה בערב שבת, כי הבנתי שאם שמים משהו בערב שבת, הוא אמור להיות זמני. ואני קיבלתי את הטלסקופ, כאשר הטבעת נמצאת עליו באופן קבוע, ואני מוריד אותה רק לצורך שימוש בעינית הרחבה, ובגמר השימוש אני מחזיר אותה.

לפי כך האם בערב שבת יהיה לי אסור, להשתמש בה.? ואותה שאלה לגבי עוד עינית רחבה שחשבתי לקנות, שהיא עדשת זום שכוללת לתוכה כמה הגדלות.

אז השאלה היא מה בקשר להיתר או איסור של, עיניות רחבות בשבת במצב שכתבתי לך.?

תשובה:

שלום רב

לפי המצב שתיארת שהמצב הטבעי מבחינתך הוא שהטבעת קבועה שם זמן רב, יתכן שאכן אסור להוציא ולהכניס אותה בשבת.

ערב טוב.

הצטרף לדיון

3 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל