שאלה:
מי שקנה מצות בער"פ במחיר יקר ובא חבירו ושברן בשוגג האם חייב לשלם עבורן או דהוי כהיזק שאינו ניכר
תשובה:
שלום רב,
הדין של היזק שאינו ניכר שייך רק באופן שהנזק עצמו אינו ניכר. אבל באופן שהנזק עצמו ניכר היטב כמו במקרה זה שהוא שבר לו את המצות, ומצה שבורה הרי שווה פחות ממצה שאינה שבורה. א"כ האינו ניכר שייך רק על ערכו של המצה מדוע הפער בין השבור לשלם, וזה אינו נכלל בדין היזק שאינו ניכר. כך מבואר בסוגיה בגיטין שרק מטמא ומנסך וכד' שהנזק עצמו אינו ניכר נחשב לנזק שאינו ניכר. אבל לדוגמא שף מטבע של חברו באופן שחסרו מבואר בב"ק צח,א שהוא חייב למרות שודאי ערך הנזק אינו ניכר. ולהרמב"ם אפילו בלי חסרו חייב, משום שזה נחשב ניכר לדעתו. (למרות שהרמב"ם פסק היזק שאינו ניכר לאו שמיה היזק).