לתרומות לחץ כאן

תפילין במקום לא נקי

שאלה:

בסד האם מותר להחליף טיטול לתינוק שהתפילין עלי והן מכוסות
בכיפה וטלית

תשובה:

שלום רב

חלילה וחס, אסור להכניס תפילין למקומות מטונפים. בודאי שלא להתעסק בצואה עצמה. ואף שיש לדון ולחלק בין צואה של קטן שאכל פת לקטן שאינו אוכל עדיין פת וכו', ודאי זה טינוף ומקומות המכוסים וכו' ואין לגעת שם כשהתפילין עליך.

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. בסד
    אם אפשר מקור שאסור להכניסנתפילין למקום מטונף מה לגבימתפילין בבית כלא שמניחים אותם בלא ברכה
    ומקור שלא נוגעים בדבר מטונף שההתפילין עליך
    וגם בהחלפה נזהר לא לגעת ישירות מה הדין

  2. ראה שו"ע סי' מג ובסעיף האחרון [ומי רגלים דינם קל מצואה כמבואר בכל הסימן שם…] וראה לבושי מרדכי ח"א סי' ו שמטעם זה רבים נמנעים מללכת מעוטרים בתפילין מהבית לבית הכנסת כשורות הדין, כיון שיש חשש מבואות מטונפות.
    מלבד זה צריך קצת רגש… במשנה ברורה כתב שבזמנינו שלא יושבים כל היום עם תפילין אסור לאכול אפילו אכילת ארעי עם תפילין, וכאן הבן שואל, מה יותר בזיון לאכול אכילת ארעי או להחליף לילד טיטול????

  3. פסקי תשובות חלק א סימן מג ב דף שסט כתב הרמ"ע דמותר ליכנס בתפילין במבואות המטונפות ובסימן כה דף רטז כותב ובמבואות המטונפות לכתחילה יש לכסות הקשר של ראש.
    ומה הכוונה רגש… מדובר בטדם שלאחר התפילה נשאר עם התפילין עד זמן מנחה על גופו ולו ד ולאחר התפלה עוצר בבית לעזור לאשתו ….וחוזר לכולל… האם יחלוץ תפילין בשביל כך או לא?

  4. בס"ד
    אבל קי"ל שמותר להשתין מים מתפילין [וגם לרמב"ם שאוסר אינו אלא משום שמא יפיח בהם, ועאן לא שייך], והרי יש כאן תרתי, חדא שהוא כנגד העמוד, שדינו כצואה, ועוד שהוא כנגד הערוה (של עצמו) והרי אסר הרמב"ם להיות מול ערווה, ועל כל פנים מוכח שלפחות ע"י כיסוי מותר להיות לבוש בהם מול עמוד וערווה וה"ה צואה. ועי' במקור הדין בב"י בשם הרשב"א שזוהי ראיתו מכנגד העמוד, ולמד ק"ו למ"ר
    אולם הנה קי"ל בכל עניינים אלו שהכל תלוי בבזיון, והרי רב האיי אוסר ליכנס לבית הכסא קבוע בתפילין, והסביר מ"א שלהשתין שם היה מקום להתיר יותר כיון שצורך הגוף. ואולי זוהי כוונת הרשב"א שבעל נפש לא יסמוך על זה כיון שאין כאן כללים חתוכים, והכל תלוי לפי הצורך, וזה ספקם של פוס' זמננו להחמיר יותר האידנא, כיון שאין כ"כ צורך. ולגבי השואל שליט"א נמי אע"פ שנוהג לילך בתפילין כל היום, מ"מ אפשר שכשאפשר ע"י אשתו בקל עדיף טפי. וכ"ד הלבוש שלא הותר אלא לרופא לשאת מ"ר, עי' צי"א חי"ג סי' ח שהעיר על המ"ב שלא כתב כן
    [ולגבי אכילת עראי לא ברור לי מה הבנתם שהוא מצד "בזיון" התפילין, ויותר נראה שמצד חש היחס הדעת נגעו בה]

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל