לתרומות לחץ כאן

הרמת מתג החשמל על ידי גוי בשבת / עניית ברוך הוא וברוך שמו בברכה שיוצא בה ידי חובה

שאלה:

שבוע טוב הרב!
יש לי מספר שאלות שעלו לי תוך כדי השבת.
1) הייתי אצל חמי ונפל להם החשמל ? היו קטנים בבית אך לא היה צורך במשהו מיוחד. באילו אופנים הייתי יכול להרים על ידי גוי את החשמל אם בכלל? אשמח בכללי לדעת מתי מותר להשתמש בכוח ומתי אסור יש מאמר בנושא זה?
2) עליתי חזן בליל שבת ולפני ברכת ספירת העומר התכוונתי בליבי להוציא . פנה אלי אחד המתפללים אחרי התפילה ושאל אותי האם התכוונתי להוציא אמרתי לו כן. אז הוא אמר לי שברכתו ברכה לבטלה מכיוון שכולם ענו ברוך וברוך שמו. האם כך הדין?
3) היה השבת מיחם בבית הכנסת למתפללים ואחד מהילדים הקטנים לחץ על המתג למצב רתיחה, שמעתי פעם שמישהו אמר בשם הרב אופיר מלכה שאפשר לצרף תרי דרבנן 1) חסרון כיס 2) להעביר למצב שבת על ידי המרפק. האם אפשר לנהוג כך? והאם שייך צורך רבים? ואם לא כיצד נוהגים במצב כזה.
תודה רבה!

תשובה:

שלום רב

  1. חשוב מאוד לדעת, שמלבד איסור אמירה לגוי, שאותו ניתן לפתור על ידי שלא אומרים אלא רומזים שלא בדרך ציווי וכו', יש גם איסור הנאה ממעשה שבת של גוי, ולכן אם נפל החשמל יש הנאה בהחזרתו, אור ומזגן וכו', וגם אם הגוי יעשה זאת מעצמו ללא אמירה אסור להנות ממעשיו. כאשר יש ילד קטן שצריך לאור לבריאותו, וכגון בלילה שהוא מפחד מהחושך, או ביום ומדובר בחורף קר ויש חשש שיצטנן, ניתן להקל על ידי גוי, אבל סתם כך ודאי אסור.
  2. בברכה שאדם רוצה לצאת ידי חובה בשמיעה אסור לומר ברוך הוא וברוך שמו, שהרי זה הפסק גמור בברכה. בקרב יהודי מרוקו היה מנהג שהשומעים היוצאים בברכתו [כמו בקידוש וכדומה] אומרים ברוך הוא וברוך שמו [המברך עצמו גם למנהגם לא היה אומר], וידוע כמה התריע הגר”ע יוסף זצ”ל כנגד מנהג זה, שהרי הם צריכים לצאת בברכה זו והפסק גמור הוא לגביהם. לכן גם יהודי מרוקו, בכל ברכה שצריכים לצאת ידי חובה לא יאמרו ברוך הוא וברוך שמו, זה מנהג של טעות. ראה מגן אברהם סי’ קכד, וראה יביע אומר ח”א סי’ ה, ח”ב סי’ לב, ח”ד סי’ כג ועוד מקומות רבים בספריו, וראה שם שהאריך בזה בראיות. אבל לא הבנתי למה הברכה לבטלה? הרי אתה ודאי יצאת בה ידי חובה?הבעיה היא רק לאותו שומע שרוצה לצאת ידי חובה.
  3. הנימוק של חסרון כיס לא מובן לי, וברור שאין להפעיל ולכבות חשמל אפילו בשינוי, אלא שאם יש בזה חשש פיקוח נפש חלילה כמובן מותר לעשות זאת בשינוי, וכמובן רק במקרה שלא ניתן למצוא גוי. במקרה כזה אין להעביר למצב שבת כאשר אלו שני כפתורים שונים, אלא רק לכבות את מצב הרתיחה, ותה ישתו בבית…

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל