לתרומות לחץ כאן

10 שהתחילו תפילת לחש בעת חזרת הש"ץ

שאלה:

שלום הרב!
ידוע דתפילה עם הציבור שיתחילו 10 מתפללים תפילת העמידה יחד. אזי למאן דאמר שיחיד שיתחיל עם הש"צ את החזרה זה לא נחשב תפילה בציבור. מה יהיה כאשר הגיעו הרבה מאחרים (לפחות עשרה) והם יתחילו לחש עם חזרת הש"צ. האם זה יחשב להם תפילה בציבור?(כי בסופו של דבר יש 10 שמתפללים לחש)

תשובה:

שלום רב

מסתבר שהם צריכים לכוין להצטרף יחד. עשרה אנשים שבאופן מקרי מתפללים יחד וכל אחד חשב שהוא מתפלל ביחידות, מסתבר שאינם מצטרפים…

אגב לא מדוייק לומר שיש שיטה שאין מעלה להתפלל עם החזן, יש בכך ודאי מעלה, אלא שהיא פחותה מתפילה בציבור ממש, ראה פרטי הענין במשנה ברורה בסי' קט.

הצטרף לדיון

7 תגובות

  1. מה המקור לכך שחייב דווקא שהעשרה יכוונו להיות ביחד?
    וכי בערבית אדם שאחר לבוא שההלכה אומרת שצריך להתחיל עמהם עמידה, אם היה מצב שבא שניה אחר שהתחילו תפילת עמידה, ואז יוצא שבאותו רגע התחלתי לא כיוון להיות עימם בתור תפיל בציבור אז זה לא נחשב?? אלא לכאורה הגדר הוא שהיו 10 מתפללים בכנסיה(מקום התכנסות) אחד ויתחילו יחד תפילת לחש…

  2. דיברנו הכל על תפילת העמידה, שכדי שיחשב תפילה בציבור יתחילו אותה עשרה אנשים יחד כמובא במשנה ברורה על סי' צ סעי' ט, ויש אגב שהקלו בזה כל זמן שהציבור בברכה ראשונה או אפילו בשלוש ברכות ראשונות, כך הבאנו כאן באתר כמה פעמים בשם שו"ת בצל החכמה.

  3. ראיתי במשנ"ב הוצאת דירשו (סימן צ' הערה 24)- שמביאים בשם אורחות רבינו שכתבו בשם החזון איש – שמי שיתחיל עמידה כל עוד יש עדיין מתפלל אחד או הש"ץ שנמצא בתפילת הלחש(אשר היו מלכתחילה עם כולם בתפילת הלחש) יחשב לו כתפילה בציבור. היתכן(כי אולי לא הבנתי נכון, כי אחרת מה תהא ההגדרה לתפילה בציבור??)

  4. נכון, אבל ציינתי שיש דרגות בתפילה בציבור, כמבואר בסי' קט, שלענין כזו תפילה בציבור אם יפםסיד קדושה או אפילו אמן של אתה קדוש ושומע תפילה [לאשכנזים] עדיף שיתפלל ביחידות, בשונה מתפילה בציבור מושלמת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל