לתרומות לחץ כאן

הלכה ומנהגים – עשה לך רב

שאלה:

שלום רב,
רציתי לשאול משהו שקצת מעניין אותי.
היום בימינו ראיתי משהו די מוזר לי,
היום בוחרים רב בשיטה שיש רב להנהגה ויש רב להלכה.
לדוגמא: בחורים ברבי נחמן להנהגה וברב עובדיה להלכה, הנהגות של חב"ד והלכה של הבן איש חי או הרב מרדכי אליהו וכו,
וראית דברים נוספים כמו בחור שנמצא בישיבה אשכנזית ולומד הלכה של ספרדים וכן להפך,
וכשאנחנו לומדים גמרא או בתקופה מאוחרת יותר כמו הרמב"ם,הגאון מוולינא וכו'. שהיה רב אחד שהיו מצוותים להוראותיו "מרא דאתרא"
וכולם נוהגים לפיו לא משנה אשכנזים ספרדים תימנים וכו'.
מתי כל זה השתנה ומי היה הגורם המכריע לשינוי זה.

ועןד שאלה שמעניינת אותי מאוד.

אדם שבחר לו רב ,לא אמור לסטות לא ימין ולא שמאל ממה שהוראה רבו ומבחינתו קו האמת שלו זה רבו.
עכשיו השאלה היא כזאתי: אם רבו פסק פסק מסוים ואמר שרב פלוני גדול מאוד בתורה טועה. האם בדרך עקיפת כשאני הולך לפי הוראותיו אני גם חושב שהוא טועה על אף שהוא רב גדול מאוד ומי אני שיגיד שהוא טעה.
האם ברגע שבחרתי רב שהולך בדרך מסיומת האם אני שולל באופן אוטמתית את שאר הדרכים שקיימים כי מבחינתי דרכו של הרב זה האמת ובה אני רוצה ללכת.
עם לצורך העניין רבי אומר שמותר לברך על ספירת העומר בין השמשות וכל אלה שאומרים שאסור טועים.
או שרבי אומר שספירת העומר דרבנן ואחרים חולקים על פסקיו ואומרים שזה דאורייתא.
אני עפר ואפר מול הצדקים האלה אבל מי אני שיכניס ראש בין הרים,
הבעיה נוצרת כשנגיד יבוא אדם וישאל מה הפסק, ואני יגיד לו שרבי פסק כך וכך ואמר שכל השאר טועים,
נכון אמרתי לו מה רבי פסק ולא אמרתי שאני אומר שהאחרים טועים אלא רבי פסק כך, אך בעקיפין ברגע שבחרתי בפסקים של רבי אז באופן אוטמתי בלת בררה אני חייב לטעון שהם טועים בהבנתם של הפסק ואני סומך על הרב שלי שהוא לא טעה בפסק.
נסיתי להסביר מקווה שהבנת את שאלתי.

תשובה:

שלום רב

למעשה כל שאלותיך סובבות סביב ציר אחד, וננסה להסביר.

ראשית יש להבהיר נקודה חשובה שאכן השתנתה בדורות האחרונים. בעבר, כל אדם חייב בקרב בני קהילתו לפי מסורת אבותיו, היום יש קיבוץ גלויות עצום, וכולנו נחשפים לדרכים שונות בעבודת ה', וכיון שכל הדרכים אמת, רשאי אדם למרות שהוא ספרדי לעבוד את בוראו בדרך חסידית. לעומת זאת לגבי הלכה ומנהגי התפילה וכדומה, יש כלל שאומר אל תיטוש תורת אמך, לכן נכון עושה אותו אדם שלומד להתפלל בהתלהבות בברסלב אבל לא נוטש את פסיקת בני עדתו שהוא מחוייב אליה וזה בסדר גמור.

שנית, חשוב להבהיר, לא כל אדם שהוא תלמיד חכם בהכרח יכול להביע דעתו כנגד גדולי ישראל חלילה ודרכם… לכן טוב יעשה כל אדם שיבחר לו רב זמין שמתאים לדרכו והשקפותיו אף שאינו תלמיד חכם מופלג בקנה מידה ארצי, אבל ידע את המגבלה שבענין, שכמובן אין לסור מהדרך המסורה לנו מזקני העדה, ואם רב מדבר כנגד תלמידי חכמים מופלגים יש לבדוק אם הוא ראוי לתואר רב… כמובן מותר לכל רב לומר שהוא הולך בדרכו של גדול ישראל פלוני ונשמע להוראותיו וזה בסדר גמור. גם בפסיקת ההלכה מי שנסמך על פסיקה של פוסקים מובהקים זה בסדר גמור, אבל לחלוק על כל הפוסקים זה כמובן שלילי.

 

הצטרף לדיון

7 תגובות

  1. תודה על תשובתך. התושבה הראשונה מובנת תודה. לגבי השאלה השנייה אני אנסה להסביר שוב בצורה יותר מעשית.
    נגיד ראיתי הרב עובדיה זצ"ל חולק על האור לציון או על הישכיל עבדי.
    והוא אמר שהשולחן אחרוך בפסק כך וכך והבנתם לא נכון. עכשיו ונגיד אני הולך לפי שיטת הרב עבדיה אז באופן אוטמתי אני מבין שהם טועים לפי דעת רבי. ופה אני שואל האם אני יכול להגיד לעצמי אני הולך לפי הוראות של הרב עובדיה אבל יכול להיות שהוא גם טועה אבל אניסומך עליו יותר. או יותר נכון לחשוב בתוכי שהם טועים לפי הבנת רבי וזהו. כי אני לא מבין איך אפשר להגיד כולם קדושי עליון אני לא יכול לפצות פה כנגדם. אבל ברגע שבחרת ברב מסוים אז את כל הדעות האחרות אני שולל במודע ולא במודע. לא כך?

  2. בהלכה יש הרבה מחלוקות, וגם אם אתה באופן אישי נוהג כרב שלך זה לא בהכרח שאין אמת בדבריהם, אלו ואלו דברי אלוקים חיים. מלבד זאת, הרי אתה לא יודע להכריע ובאותה מידה יכול להיות שהרב שאתה הולך אחר פסקיו טעה בענין זה… ומה שאתה הולך אחרי פסקיו זה לא בגלל שאתה בטוח שהוא צודק בענין ספציפי זה אלא משום שקיבלת אותו כרב שלך וזה בסדר גמור, אז מה גורם לך לחשוב שדוקא האחרים טעו?

  3. לא חושב רעות חס ושלום. אבל אם רבי פוסק לי ואומר הוא טועה. וכתוב אפילו יגיד לך על שמאל ימין צריך להאמין לו. אז גם אם אני לא רוצה להגיד שהרוב ההוא טעה שהוא קודש קודשים גם בשבילי. בעל כרחי אני מקבל את דעת שאומר שהוא טעהץ וזה אמור להיות האמת מבחינתי. אם הוא טעה זה כבר לא בעיה שלי כי אני עושה מה שהתורה צוותה. ה' יחליט אם הוא טעה. ואם הוא טעה הוא יחזור בו וכך אנו באופן אוטומתית. הדוגמא הכי פרקטית היא שהגר"א אמר על הרמב"ם שהפילוספיה הטעתה אותו. ואם הגר"א או רבי אז חייב לשמוע ולא ללמוד ספרי פלוסופיה כי הרמבם טעה בעניין הזה לפי הגר"א.
    לאומת זאת אם אני תלימדו של הרמב"ם והוא יגיד לי ללמוד פילוסופיה מסיבות מסוימות אני מחויב לא לשמע לגר"א. על אף שהוא קודש קודשים מבין למה אני מתכוון?

  4. זה אומר שלא הבנת אותי. אם אני נוהג כרבי בלי להסיק מסקנות עצם העשיה שלי כרבי אני מוכיח שהוא טועה תרצה או לא. לזה מה שאני מתכוון . גם אם אתה לא מתכוון להגיד כלום על שום רב.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל