לתרומות לחץ כאן

חמץ לאחר הפסח / מסופק אם ספר אתמול ספירת העומר

שאלה:

שלום וברכה!
שתי שאלות:
1.אשתי נוהגת לספור ספירת העומר בברכה. אתמול מירב הסיכויים שלא ספרה(לא זוכרת בדיוק) היום ספרה ללא ברכה בשעה 19:44 באזור ירושלים(בית אל). האם היא יכולה להמשיך לספור בברכה?
2. יש המקפידים להסתכל בקוד היצור של המוצרים בכדי לוודא שיוצרו לאחר הפסח. לא הבנתי, והרי יתכן שהמוצר יוצר לאחר הפסח, מחומרי גלם של חמץ שנמכרו, אז זה עדיין לא אומר כלום אם יוצר לאחר הפסח. ואם תאמר, שאז יודעים בוודאות שהמכירה היתה כדין, שהרי המפעלים בוודאי מוכרים את החמץ כגין,אם כן, יהיה ניתן לקנות במקומות כדוגמת 'אושר עד', שבוודאי המכירה בוצעה כדין , גם ברמת הספקים?

תודה רבה מראש

תשובה:

שלום רב

  1. הספירה שספרה היום קשה מאוד להתחשב בה, המנהג בארץ ישראל כשיטת הגאונים שצאת הכוכבים הוא רביע מיל אחרי שקיעה ראשונה וזה כבר היה. לרבינו תם חוששים לחומרא אבל לא לקולא. באופן עקרוני אם היא מסופקת לגבי אתמול היא יכולה להמשיך בברכה כמבואר במשנה ברורה בסי' תפט, אינני יודע מה הכוונה מירב הסיכויים… כל עוד זה ספק היא יכולה להמשיך ולברך, בפרט שבכל זאת יש איזה צירוף קטן עם רבינו תם… אבל אם אינה מסופקת לא תברך. וחשוב לזכור שהעיקר להלכה שכל יום היא מצוה בפני עצמה, כלומר המחשבה שכאילו גמרנו והפסידה את המצוה אינה נכונה, את הברכה הפסידה אבל את המצוה לרוב הפוסקים לא הפסידה.
  2. אכן אמת כדבריך היצור אחרי פסח לא תמיד בעל משמעות רבה. אבל, אם מדובר בעוגיות וכדומה שהיצור לאחר פסח מבטיח שבפסח עצמו זה היה קמח שבדרך כלל אינו חמץ [הלתיתה היום מאוד מהירה והוא לא מחמיץ], יש לכך אכן משמעות. כמו כן חמץ על ידי תערובת לא מחמירים בו כל כך כאשר נמכר כדין. ובכלל אמת הדבר שאם המכירה נעשתה כהלכה מדובר בחומרא של ממש ואין חיוב להקפיד על כך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל