לתרומות לחץ כאן

הלשון "ואל תביאני…ולא לידי ניסיון" כו'

שאלה:

שלום וברכה לכבוד הרב
לגבי מה שמבקשים בברכת הגומל חסדים טובים לעמו ישראל, ואל תביאני…ולא לידי ניסיון כו' – לכאורה, ברור לנו מראש שאין דבר כזה שה' לא יגלגל על האדם את הניסיונות שהוא צריך לעמוד בהם על מנת להגיע לתיקונו הנצרך, שזה חלק ממטרת ביאתו לעולם, והכל מדויק בתכלית. לכן השאלה היא כיצד אנחנו מבקשים על דבר שברור לנו מראש שלא יכול להתקיים (שלא כמו בקשות אחרות, כגון: שלא ניכשל, או שה' יצילנו מיצר הרע וכדו' שמובנות יותר, שהרי אם אינו עוזרו, אינו יכול לו). אמנם גם איננו כדוד המלך לבקש מ-ה' לנסות אותנו כי גדול כוחו של היצר הרע. לאור הנ"ל, היה עדיף להשאיר את הדברים נייטרליים במצב של לא הן ולא לאו וקמי שמיא גליא, וכאמור לעיל, כבר אנחנו מבקשים סיעתא דשמיא בכל מיני לשונות ונוסחים במהלך התפילה ודי בזה ?
בתודה גדולה מראש על המענה לכת"ר

תשובה:

שלום וברכה

שאלתך מענינת, ידועים דברי הגר"א שכותב שבמקרים רבים האדם אינו נידון על עצם מעשיו, אלא על כך שהביא עצמו לידיד נסיון, שכן לאחר שבא הנסיון לידו לפעמים הוא לא בבחירה שקולה כל כך… ולפי זה תפילתנו שבורא העולם יסייע בידינו למנוע את עצמנו מהנסיונות, שזה הוא עיקר עבודתנו בעולם הזה. ונדמה שאנשים היום טועים בענין זה ולא מבינים שדוקא הסייגים שאדם עושה לעצמו הם החשובים ביותר. יש הרבה אנשים שסבורים שאדרבה, יש צורך בפתיחות, גשר לחיים, היכרות ועוד כל מיני מילים יפות שבעצם מה שעומד מאחוריהם הוא חשיפה לנסיונות, ולפי שסבורים שתכלית העבודה היא להתגבר על נסיון, והאמת שזה כבר שלב של בדיעבד… השלב הראשוני הוא להמנע מהנסיונות.

שנזכה לעשות את הטוב והישר בעיני ה'.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. ראיתי מובא פעם בשם הגר"א (אינני זוכר היכן) שהכוונה בבקשה זו היא לנסיון מיוחד, כגון הנסיונות שהיו לאברהם אבינו, אך בוודאי שלא על הנסיונות של היומיום שהרי זו תכלית החיים לעמוד בנסיונות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל