לתרומות לחץ כאן

מקרר בשבת – חיישנים / קירוב בישול בשבת

שאלה:

בס"ד
לשיטת הרב עובדיה זצ"ל!
1. האם ניתן לפתוח לכתחילה מקרר שבעת פתיחתו נדלקת נורת לד (דרבנן) על הצג שמורה את הטמפרטורות. בכלל לא אכפת לי מהצג ומהנורה שנדלקת (למעשה גיליתי שהנורה נדלקת רק בשבת האחרונה, לאחר שנים שלא שמתי לב לכך בכלל). האם ניתן לומר שפסיק רישא דרבנן דלא ניחא לה או אכפת ליה מותר לכתחילה? מה לגבי פתיחת וסגירת הדלת בשינוי? האם זה מועיל?

2. ידוע הדין שלפני שבת מותר להטמין סיר בדבר שאינו מוסיף הבל. אם במידה והשמיכה (הכיסוי) נפלה כשעה לאחר כניסת השבת, האם מותר לי להחזיר אותה גם כשהמאכל בסיר לא התבשל כל צורכו? לדוגמא גחנון שלא אפוי.

3. במצב שבו הפלטה נמצאת בתוך ארגז פח עם מכסה. במידה ומונחים על הפלטה 2 סירים. בסיר אחד (סיר סגור עם מכסה) יש בשר שמבושל כל צורכו ובסיר השני (סיר סגור עם מכסה) הגחנון לא מבושל כל צורכו. לאחר שפתחתי את המכסה של הארגז בכדי להוציא את הסיר עם הבשר, האם מותר לי לסגור את המכסה של הארגז פח?? האם זה נחשב ממהר את הבישול של הסיר השני שעל הפלטה שבו יש גחנון שלא מבושל כל צורכו?

תודה

תשובה:

שלום רב

  1. דבר כזה ודאי נחשב פסיק רישא דניחא ליה, כיון שזה כלי חשוב שפשוט לא הכרת, ומה שבשבת אתה מחליט שאתה מוכן לוותר עליו כדי שיהיה מותר לפתוח את הדלת זה לא רלוונטי. זאת ועוד, כנראה אינך מודע לכך שיש לך עשרות חיישנים במקרר, וכל פתיחה וסגירה של מקרר מסוגים אלו מפעיל הרבה מאוד רישומים דיגיטליים שמווסתים את פעולתו של המקרר [יש חיישנים שאחראים על קביעת זמני הפעלה וכיבוי, ויש שאחראיםעל ויסות הקור למקומות מסוימים במקרר ועוד ועוד] והמד הזה שציינת הוא רק חלק קטן מאוד מהבעיה. כל מקרר חדש שפועל עם חיישנים כנ"ל חייב התקן מיוחד לשבת.
  2. אם זה יקרב את הבישול ודאי אסור, שהרי אסור לבשל בתולדות האור.
  3. מסתבר שסגירת הפח ממהרת את הבישול, אני מניח שלשם כך היא נועדה..

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל