לתרומות לחץ כאן

אמירת ברכו לאחר הקדיש

שלום,

ראיתי כאן באתר שכתבתם שרק אחד אומר ברכו לאחר קדיש, ולא ברור לי מה זה שונה מקדיש שיכולים לומר אותו כמה אנשים ולזכות את הציבור בעניית אמן, אז גם בברכו יכולים לומר אותו כל אומרי הקדיש ולזכות את הציבור באמירת ברכו, למה רק אחד, הרי גם בקדיש אנו לא אומרים רק לאחד לומר

תשובה:

שלום רב,

ראשית יש לציין שעל הראשונים אנו מצטערים, כלומר לדעת הרבה מאוד פוסקים גם קדיש רק אחד מהיתומים אומר ולא כולם, וכך היה מנהג אשכנז הקדום, אלא שבארץ ישראל התפשט מאוד מנהג הספרדים שכל היתומים אומרים יחד. במשנה ברורה יש סדר שלם הנקרא מאמר הקדישין שמפרט כיצד לחלק את אמירת הקדיש לאורך כל התפילה בין היתומים מי קודם באמירתו וכו', משום שפשוט היה לו המנהג שרק אחד אומר קדיש, והארכנו במקורות לענין זה בכמה תשובות כאן באתר.

אולם גם למנהג הספרדים, לא נהגו כך אלא לגבי הקדיש שבעיקרו נתקן בשביל היתומים, לפחות זה שאחרי שיר של יום ועוד, ולכן נהגו שכמה אומרים יחד, אולם אמירת הברכו היא חלק מתפילת החזן, וכמבואר בשו"ע בסי' קלג סעי' א, שבשבת שודאי כל המתפללים באו בזמן ושמעו את הברכו הראשון, לא אומרים ברכו בסוף התפילה, זו בסך הכחל השלמה עבור אלו שהחסירו, ממילא אם יותר מאדם אחד אומר זו הזכרת שם ה' לבטלה, כיון שחזן ודאי יש רק אחד..

אגב מנהג אשכנז שגם בימים שני וחמישי לא אומרים ברכו, כיון שגם מי שאיחר לתפילה שמע ברכו בקריאת התורה.

הצטרף לדיון

תגובה 1

  1. בכף החיים סימן קל"ג מביא בשם הספר הכוונות ועוד, שעפ"י הסוד, אומרים ברכו גם בשבת, וכך אכן נוהגים כל הספרדים, ולא כפי שפסק מרן הבית יוסף.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל