שאלה:
שלום רב,
מה הדין אם אדם התחיל תפילת שמונה עשרה, ובברכה הראשונה אמר: ברוך אתה השם אלוקינו מלך העולם", ואז לקח לו כ-4 שניות לתקן ולהמשיך "ואלוקי אבותינו, הא-ל הגדול…" (מעט יותר מזמן שלום עליך רבי) ואז המשיך את התפילה על הסדר, האם ברכותיו היו לבטלה?
באותו רגע לא הייתי בטוח אם עבר זמן שלום עליך רבי, הרגשתי שעבר מעט יותר, אבל לא הרבה יותר, האם עדיף היה לעצור ולהגיד ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד ולהתחיל הכל מחדש?
כמו כן אם הבאתי את בתי הקטנה לתפילה והיא דיברה וקצת הפריעה אז נאלצתי לתת לה תוך כדי השמונה עשרה ממתקים, בזמן שאני מתפלל, האם נהגתי כראוי או שהייתי צריך לעצור את התפילה ולצאת החוצה (ואז לא יכולתי להמשיך להתפלל כי ודאי היה עובר זמן "בכדי שיסיים את כל התפילה", לכן הייתי חייב להתחיל מחדש כשהייתי מגיע הבייתה?
בברכה ובתודה
תשובה:
שלום רב
- הדין של תוך כדי דיבור הוא רק בתוספות שמקלקלות את התפילה, אבל מה שהוספת שבחים שאין חיוב להוסיף, לא נחשב הפסק בתפילה. ראה שו"ע סי' קח סעי' יב ובמשנה ברורה שם.
- ההנחה שבמקרה כזה הדבר תלוי באם שהה כדי לגמור את כולה וכו' אינה ברורה והיא תלויה במחלוקת הפוסקים, כיון שלא היית אנוס, ובסך הכל יכולתך להמשיך, ולדעת הרבה פוסקיםרק הפסק שמחמת אונס דינו כך שאם שהה כדי לגמור את כולה חוזר לראש, ראה שו"ע סי' סה ובביאור הלכה שם בתחילת הסימן. ומכל מקום נהגת נכון, הטעות היחידה היתה זו שהבאת ילדה קטנה כזו לתפילה…
תודה רבה על תשובתכם!
לגבי סעיף 1 בתושבה הנ"ל, בכל זאת מדובר על השהייה של כמה שניות בין ברוך אתה השם אלוקינו מלך העולם, לבין המשך הברכה, האם אין בעיה בכך?
לכתחילה ודאי יש בעיה, אבל יצאת ידי חובה.
השאר תגובה