שאלה:
לכבוד הרבנים- ברכת השלומים!
בצוני לברר את הנידון ספק דרבנן לקולא. א"כ מדוע כשיש לי פירות שספק מעושרים(דמאי) בכל זאת צריך לעשר?
2.וכן לעניין קריאת המגילה בפורים עיר ספק יד ספק טו מרן פוסק שיקראו בשניהם. היכצד, הרי זה דרבנן אזי למה לא מצד הספק נקרא יום אחד
תשובה:
שלום רב
אדרבה, שתי ההלכות שהזכרת בנויות על הכלל הנ"ל… דמאי מעיקר הדין מותר באכילה, ולא רק במעשרות דרבנן, אלא אפילו בדאורייתא משום שרוב עמי הארץ מעשרים, אלא שיש כאן תקנה מיוחדת שתיקנו חכמים לעשר מספק, וחומרא זו אגב אינהאמורה לעניים, שהם מותרים לאכול דמאי, כיון שכאמור, מצד הלכות הספקות אין חשש.
לגבי עיר שהיא ספק מוקפת חומה יש לדעת, שמצוות הפורים אינם דרבנן אלא מדברי קבלה, ועל כן הצריכו לחשוש לשני הימים, אלא שהברכה היא דרבנן ולכן לא מברכים ביום השני, שהרי ספק דרבנן להקל, וביום הראשון מברכים משום שהוא זמן קריאה לכל, ראה בזה במשנה ברורה סי' תרפח ס"ק יא.
יום נעים.
תודה, לגבי המגילה שמצוותה מדברי קבלה, ראיתי זאת בכף החיים שהביא גם נודע ביהודה אך סברתם שהמצווה מדברי קבלה הור רק ביום אך בלילה זה מדרבנן. אזי למה לא נהיה פטורים מקריאתה בלילה כי זה 'ספק דרבנן לקולא'
אמת. אבל כנראה אחר שעיקר קביעות היום ומצוותיו מדברי קבלה החמירו בכך גם בפרט זה של הקריאה בלילה.
בגמרא מסכת בבא בתרא דף פא עמוד ב
כתוב בסוף תוספות דיבור המתחיל אלא מעשר
שאם זה לא ספק גמור אז פטור הישראל ממצוות נתינה
מה זאת אומרת מצוות נתינה(לכהן או ללוי)???
[email protected]
בדמאי אין צורך בשום נתינה, לא לכהן ולא ללוי, כוונת התוס' שסוג הספק האמור שם לגבי ספק ביכורים מחייב נתינה מספק לכהן,ף בשונה מדמאי שכיון שרוב עמי הארץ מעשרים אין כלל חובת נתינה.
השאר תגובה