שאלה:
בן עשרים ומשהו גר בבית עם הוריו [ והם שומרי תורה ומצוות ] והוא מחלל שבת ועובר איסורים חמורים אחרים מבשל אוכל לעצמו בכלים של הבית והוריו לא היו בבית – האם יש מקום להקל בין לגבי האוכל המבושל ובין לגבי הכלים לשאר בני הבית? ומה הדין כשהיו הוריו בבית.
תשובה:
שלום רב
אם אתם יודעים על כלים מסוימים שנאסרו ודאי יש להכשיר אותם, אבל אם לא ידוע מה נטרף והכל מעורב או שכלל לא ידוע האם נאסרו כלים, אין צורך לחשוש, שכן הכלים כבר אינם בני יומם, כלומר עברו עליהם 24 שעות מהשימוש האחרון, והחיוב להכשיר הוא רק מדרבנן וספק דרבנן לקולא, כמו כן הם בטלים ברוב הכלים הכשרים. את האוכל, אם יש סיבה לספק אין לאכול.
בשורות טובות, ומי יתן ויתקיים בהם "והשיב לב אבות על בנים ולב בנים על אבותם".
בס"ד
לגבי ההיתר של ביטול
נראה שאם יש חשש של בלוע דאורייתא, לא מועיל ביטול, כיון דהוי דבר שיש לו מתירין, ובדבר שיל"מ לא בטיל כמ"ש ריש ביצה
ואע"פ שפסק מרן ק"ב ס"ג דהגעלה לא מיקרי דשיל"מ, כ' הש"ך שלענין להמתין מעל"ע נחשב דבר שיש לו מתירין
אבל אם אין חשש רק מבישול בשבת ר"ל, לא נראה שיש ענין להופכו לתרתי דרבנן, ומועיל ביטו
ברור שאין להתיר בבן יומו, הכל היה להסביר את המצב באינו בן יומו ולפי הכלל שסתם כלים אינם בני יומם.
השאר תגובה