לתרומות לחץ כאן

ברכה על מצה מטוגנת

שאלה:

בס"ד
שלום רב
אני אשכנזיה. מה אני מברכת לפני ואחרי אכילת בלינצ'ס מחתיכות מצה שערבבתי עם מים ומלח ועם ביצה ומטגנת בשמן במחבת ? והמצה זה המרכיב העיקרי בבלינצ'ס.
יש לציין שאני תמיד מברכת על מצה "המוציא" כל השנה להבדיל מהספרדים.
תודה. שבת שלום !

תשובה:

שלום רב.

הכלל בלחם מבושל, שאם הוא בשיעור כזית [כחצי פרוסה] אין ברכתו בטלה ומברכים עליו המוציא לחם מן הארץ. לכן בלחם מטוגן אין שאלה לכאורה. הנושא הזה בא לידי ביטוי בעיקר במצה מטוגנת [מה שמכונה בפי האשכנזים מצה בריי], שם נוהגים לפורר את המצה ולערבה עם ביצה ולטגנה. במקרה כזה, אילו היתה המצה מבושלת מן הדין היה לברך עליה מזונות, אולם לגבי טיגון במעט שמן נסתפקו הפוסקים אם דינו כבישול או כאפייה, ולכן ראוי שלא לאכול מאכל זה אלא בתוך הסעודה. באם המצה טוגנה במעט מאוד מאוד שמן כמו שנהוג במחבת טפלון, נראה שלא נחשב הדבר כבישול וברכתה המוציא. בשמן עמוק דינה כמבושלת. אם ממש מפוררים לפירורים דקים ועושים מזה קציצות עם הביצה, הברכה מזונות.

מקורות:

ראה שו”ע סי’ קסח סעי’ י ובמשנה ברורה שם.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. בס"ד
    ערב טוב.
    למרות שאני מקפידה בלי נדר שלא לאכול מצה שרויה בפסח, אני יודעת שאין בישול אחר בישול. כלומר מצה לא יכולה להתבשל שוב גם אם מבשלים או מטגנים אותה. כלומר השאלה שלי היא כיצד יכול להיות שמברכים מזונות גם אם מפוררים לחתיכות קטנות של 2 או 3 סמ ? הריי אין בישול אחר בישול והמצה עדיין מצה כמו שהייתה רק שהיא מעורבבת עם המים והביצה והשמן .
    במידה ואני אוכלת מאכל זה בשבת בסעודות, אני מברכת המוציא על החלות ופוטרת גם את המאכל הזה ?

  2. יש בישול אחרי אפייה. כמו כן כללי הלכות שבת אינם זהים לכללי הלכות ברכות. אם תברכי על החלה תוכלי לאכול מאכל זה ללא ברכה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל