לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

הדבקת שיניים תותבות ביום טוב

שאלה:

שלום לרב,
אדם שנפלו לו שלשה שיניים תותבות ביום טוב, באופן שיכול לאכול רק ע"י הדחק. האם מותר לו להדביק אותם ביו"ט לפיו בדבק שלש שניות, ומהם צדדי הדין?
שאלות נלוות:
1. אם היינו רוצים לדון מצד אוכל נפש, האם אפשר לומר שזו מלאכה השווה לכל נפש כיון שכל אדם צריך שיניים לאכילה, או כיון שרוב האנשים לא נדרשים להדבקה אסור?
2. במידה ולא היתה אפשרות לאדם לאכול כלל ללא ההדבקה, האם הדין היה קל יותר כיון שיותר נדרש לאכילתו או חמור יותר כיון שיש פה תיקון גמור?
3. האם מה שהותרו צרכי הגוף הם דווקא במלאכות שהותרו לאוכל נפש כגון חימום מים או גם בכהאי גוונא?
אשמח אם הרב יפרט בתשובתו
תודה רבה.

תשובה:

שלום רב

על גדר המלאכות שהותרו לצורך אוכל נפש ראה כאן בהרחבה, אבל זה אינו הנושא שלפנינו, שכן כאן אתה לא מכין את האוכל עצמו אלא את האפשרות לאוכלו והוא ענין מכשירי אוכל נפש, וכאן יש כמה הגבלות, ראשית, אם ניתן לאכול על ידי הדחק אין היתר במכשירי אוכל נפש, כמבואר בביצה לב ב לגבי גריפת תנור וכיריים, ובשו"ע סי' תקז סעי' וברמ"א סי' תקט סעי' א וראה משנה ברורה שם.

עוד יש לדון, שכן מכשירי אוכל נפש הותרו רק כאשר על ידי המכשירין עצמם נעשה האוכל כמו שיפוד לצלות עליו, אבל משהו עקיף, כמו הכנת רשת לצוד דג אסור, ראה מגן אברהם תקמא א, ויש לדון כאן שאינו קשור להכנת המאכל אלא לאפשרות לאוכלו. ומבחינה זו נראה להקל ראה משנה ברורה סי' תקיד ס"ק יא [וראה מג"א שם כנגד הבית יוסף, שאפשר שאלו לא מכשירים אלא אוכל נפש ממש ומכאן גם לדידן]. ולכן נראה שאם לא היה יכול לאכול אפילו על ידי הדחק יש להקל.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל