לתרומות לחץ כאן

שכח יעלה ויבוא בסעודת יום טוב

שאלה:

בליל הסדר התארחתי אצל אחותי, ולאחר הארוחה עשיתי ברכת המזון, ותכננתי לעשות יעלה ויבוא ואת ברכת האורח, וקראתי מסידור, וגיליתי שדילגתי אחריהם רק אחרי שהמשכתי הלאה לברך. אני רגיל לקרוא מדף מיוחד שיש לי בבית, שאותו לא לקחתי איתי, וקראתי מהסידור.

ידוע לי שעל יעלה ויבוא, אינו חוזר חוץ מהלילה הראשון של פסח שזה ליל הסדר, וליל סוכות הראשון. אני עשיתי יום למחרת ליל הסדר ארוחה, ודילגתי על יעלה ויבוא ועל ברכת האורח. על יעלה ויבוא, לא חזרתי. גם על ברכת האורח לא חזרתי. האם ביקור אצל אחות נחשב אורח שיצריך בברכת האורח.? אם כן, האם היה עלי לחזור לברכת האורח.?

והכוונה לחזור, זה לקרוא מהתחלה את ברכת המזון.?

תשובה:

שלום רב

ההלכה שכתבת לענין יעלה ויבוא אינה מדויקת, בסעודות יום טוב, כלומר גם ביום שלמחרת הסדר וביום שביעי של פסח, שמחת תורה ראש השנה וכו', כיון שיש חיוב לאכול פת חוזרים על ברכת המזון אם שוכחים יעלה ויבוא. רק בחול המועד לא חוזרים.

בודאי אצל האחות יש לומר ברכת האורח, אבל ברכת האורח אינה מחייבת לחזור ולברך.

חג שמח.

הצטרף לדיון

6 תגובות

  1. אז אם לעשות סדר בדברים, מדובר בראש השנה סוכות ופסח, שזה ערב החג וגם החג עצמו, לא כולל חול המועד, וכן כולל את שביעי של פסח, יש חיוב לחזור על יעלה ויבוא במקרה ששכח להגיד.? ארצה פירוט יותר מדויק, על איזה חגים, חובה להגיד יעלה ויבוא, ובאיזה מהם או שבכולם, זה כולל גם אתץ החג עצמו.

    דרך אגב יש לי גם כאן שאלה שחשוב לציין. בספר שיש לי בבית, שערי ההלכה, כתוב לגבי שבת ולגבי החגים שהיכן ששכח וחייב להגיד יעלה ויבוא, אם לא אמר, ולא תיקן בזמן עם ברכה מיוחדת, חוזר לתחילת ברכת המזון. אותו דבר גם אם לא זכר שאמר שאמר. כלומר שכח, או מסופק אם אמר, חוזר להתחלה.

    לי יש, OCD ואני מבין האנשים שבודקים כל דבר כמה פעמים אם עשיתי אותו, כמו למשל אחרי שאני הולך לישון, ואני לא זוכר אם נעלתי את הדלת, לפעמים אני בודק כמה פעמים. זאת תופעה נפוצה שאנשים במצב כזה בודקים כמה פעמים, כמו אם הולכים מהבית, אם כיבו את הגז או, את האור, ואם נעלו את הדלת. לי זה גם בא לידי ביטוי בברכות. לכן אם בחול המועד אהיה מסופק אם אמרתי, אני לא חוזר. אבל בחג עצמו, ובשבת, במקרה ואני בגלל אותו ספק שבדרך כלל נובע מOCD, ואין לי דרך לבדוק אם עשיתי אותם, ולפעמים אני אפילו חוזר בגלל אותו ספק, ומשתדל טוב טוב לזכור שאני עושה, איך עלי לנהוג במקרה של ספק שנובע מOCD?

  2. ספק שנובע מהאו סיד די אינו ספק, ואדם שסובל מקושי זה עדיף שלא יחזור, חלק מהרפואה היא לא להתייחס לספקות האלו. בהצלחה. כל השאר נכון. גם בשבועות יש יעלה ויבוא כנ"ל.

  3. תודה.

    אז בכל ערבי החג והחג עצמו, ראש השנה, סוכות, פסח, ושבועות. מי ששכח או בספק של מצב רגיל, חוזר לברך את ברכת המזון מהתחלה. האם הבנתי נכון.?

  4. בס"ד
    לדעת הרשב"א ותוס' סוכה כז, א, רק בליל ראשון של פסח וסוכות יש חובה לאכול פת, ולכן רק בהם חוזר. וכתבו בא"ח פרשת חקת כא, כה"ח אות כד, יחו"ד ח"ה, לו שחוששים לסב"ל נגד מרן, וכן מנהג רוב הספרדים. וראוי לפרסם הדבר

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל