שאלה:
לרבנים שלום רב!
ב"ה למדתי את הסוגיה בב"ק (יז:) ששם מובא אודות אדם שזרק חפץ מראש הגג ובא אדם אחר למטה ושברו אזי השובר פטור (כי כאילו כלי שבור שבר). כעת מה יהא הדין אם האדם שלמטה תפס את הכלי (שלם,שעדיין לא נשבר) האם כלי זה נחשב כאילו הפקר ויכול לקחתו?
תשובה:
שלום רב,
הרבה דנים בשאלה האם אבידה מדעת נחשב להפקר או לא, ומביאים את דברי הטור בחו"מ סי' רסא שזה נחשב להפקר. ראה בדף כו,ב שם הובא הדין של רבה, ורש"י פירש שם שמדובר שבעל הכלי זרק אותו. ומקשים כיצד השני יהיה חייב אם זה כבר הפקר לדעת הטור? וראה בבית הלוי (ח"א סי' כד) שביאר שגם אם אדם משליך כלי לאיבוד, אינו נעשה הפקר עד שלא יתמלא משאלתו ורצונו ויאבד הכלי. כלומר, אם יש לו מטרה לזרוק את הכלי מהגג ולשברו, לא ייעשה להפקר עד שלא יתמלא משאלתו לשבור את הכלי. עיי"ש.
בהצלחה