לתרומות לחץ כאן

טכנאי שהוזמן בטעות על פי בקשתו של שוכר.

שאלה:

שלום וברכה

אני שוכר דירה, ופתאום חימום הדירה הפסיק לעבוד, המשכיר שלח טכנאי שבדק ובדק, חיפש כשעתיים את הבעיה, ולא הבין מה הבעיה, פתאום אמר אולי זה התרמוסטט, אמרתי לו זה תרמוסטט חדש, המשיך לחפש את הבעיה ולבסוף החליט לנסות אולי זה התרמוסטט הוציא את התרמוסטט הישן, והנה באמת הכל פועל, בינתיים הסתכלתי לתדהמתי על התרמוסטט הישן שהוציא הכיצד הוא  כבר מקולקל והנה אני רואה שהוא על מצב קירור במקום על מצב חימום, אמרתי לטכנאי יתכן והתרמוסטט הוא טוב רק שיחקו עם הכפתור, ועל כן הוא החזיר שוב את התרמוסטט הישן שם על מצב חימום והכל פעל כשורה.

השאלה היא על מי לשלם לטכנאי על השוכר-שהתברר למפרע שלא הייתה בעיה אלא הילדה הקטנה היא שיחקה עם הכפתורים, או שמא אין הוא צריך לשלם כיוון שהיא ילדה קטנה. או שמא המשכיר צריך לשלם שהרי הטכנאי הוא שלו- ואילו היה יותר מקצועי  וכד׳ אולי היה מגלה זאת מיד במקום לבזבז שעתיים.

אודה לכם באם תשיבוני בהקדם.

אם תוכלו להרחיב בהסבר אודה לכם מאד

תשובה:

 יש כמה שאלות.

 

א.         האם פשע השוכר במה שלא בדק את התרמוסטט לפני שהודיע למשכיר שהחימום לא עובד ועל כן שלח המשכיר טכנאי לתקן את התקלה.

ב.         האם המשכיר אחראי על לתקן קילקול שנגרם על ידי אחד מבני ביתו של השוכר.

ג.          התברר שהתיקון הוא דבר פשוט ולקח לטכנאי זמן רב למצוא את התקלה האם מגיע לו עבור זה יותר כסף.

כיון שהטכנאי חיפש זמן רב ולא מצא שהבעיה שהתרמוסטט היה על מצב קירור ולא חימום בפשטות זה ראיה שאין זה פשיעה שהשוכר לא שם לב שהתרמוסטט על מצב קירור ולא חימום ועל כן זכותו להודיע למשכיר שחימום אינו עובד.

קטן שהזיק פטור מלשלם על כן ילדה שהזיקה פטורה מלשלם, אולם בנידון שלנו להעביר למצב קירור אינו נזק כלל. מצד שני ילד של השוכר שישבור משהו בבית או יצבע על הקיר האחריות היא על השוכר על כל מעשי בני ביתו, ועל כן אם הילדה הייתה שוברת את החימום בצורה כל שהיא היה השוכר חייב לשלם עבור ההיזק, ואם כן על ידי שהעבירה את התרמוסטט למצב קירור גרמה נזק שהיו צריכים להזמין טכנאי והיה מקום לדון האם זה גרמה או גרמי אולם ודאי שאין המשכיר חייב לשלם עבור נזקים שגורמים בני ביתו של השוכר על כן נראה לחייב את השוכר בתשלום עבור הטכנאי. שהרי לא היה חובה למשכיר לתקן נזק שגרם אחד מבני ביתו של השוכר.

ובנוגע לשכר הטכנאי אם נראה שבדק כדרך הטכנאים ולא העלה על דעתו תקלה כזו פשוטה, ואין דרך הטכנאים לבדוק תקלה זו חייבים לשלם לו שכר מלא. ואם הדבר אינו ברור עליהם לברר את הנושא לפי רב.

הרבנים המשיבים : ר' אשר דזימיטרובסקי, הרב אברהם בוטרמן ור' גבריאל לומברד

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל