לתרומות לחץ כאן

חיוב כפול על מוצר

 

שאלה:

אשתי קנתה ברשת מוצרי מזון, כמה דברים והתברר שחייבו אותו פעמיים על אותו מוצר. מדובר בסך של כ50 ש"ח.

לאחר כמה שבועות חזרה עם הקבלה להראות להם את הטעות , והם טענו שעבר הזמן שניתן לקבל זיכוי ואין מה לעשות.

השאלה: האם על פי דין תורה באמת מגיע לה חזרה? וא"כ האם מותר לה לקחת על פי עצמה מחנות דברים בסך שוודאי חייבים לה? (אולי יש חשש חילול ה')

תודה רבה

תשובה:

כל כסף שהגיע לאדם בטעות חייב להשיבו אף אם עבר זמן רב. [1] וכיון שהגיע ליד המוכר כסף מהקונה בטעות שחשב שחייב עוד חמשים שקל והתברר שטעה חייב המוכר להשיב את הכסף, אלא אם כן מחל הקונה על הכסף. ועל כן אם לא מחל הקונה על הכסף חייב המוכר להחזיר לה את הכסף אף אם עבר זמן.

חוץ מאם יש מודעה בחנות שכתוב בה שמדיניות החנות שאם יש טעות מותר לבוא ולתבוע רק עד זמן מסוים, או אם יש חוק הקובע שאי אפשר לתבוע טעות לאחר זמן מסוים והנכנס לחנות זו יודע שנוהגים על פי חוק או שכך מנהג המקום [2] לנהוג על פי הוראת החוק שבמקרה זה הקניה נעשית לפי תנאי החוק.

לגבי החשש של חילול ה' אם יש חשש שיהיה חילול ה' אסור לעשות, כן אלא אם רוצה לתבוע חובה לתבוע באופן שלא יהיה חילול ה'. ואם אינם מוכנים להחזיר תשלום, לדרוש שתקבל את החפץ ששילמה עליו פעמיים שהרי בחשבונית חייבה פעמים על אותו מוצר וקיבלה רק מוצר אחד.

 

[1] שו"ע חו"מ סימן רלב' א'  וז"ל המוכר לחבירו במדה ובמשקל או במנין, וטעה בכל שהוא, חוזר לעולם, שאין אונאה אלא בדמים אבל בחשבון חוזר. כיצד, מכר לו מאה אגוזים בדינר ונמצאו ק"א או צ"ט, נקנה המקח ומחזיר הטעות ואפילו אחר כמה שנים. וכן אם נמצאו המעות חסר או יתר מהמנין שפסקו, חוזר. ואפילו לאחר שקנו מידו שלא נשאר לו אצל חבירו כלום, חוזר, שקנין בטעות הוא.

[2]  שו"ע  סימן שנח' סעיף יא' וז"ל בכל הדברים וכיוצא בהם, הולכים אחר מנהג המדינה. ועי' שיד' סעיף ב'.

 

 

הרבנים המשיבים : ר' אשר דזימיטרובסקי, הרב אברהם בוטרמן ור' גבריאל לומברד

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל