שאלה:
1.- האם מותר לקרוא שטרי הדיוטות ביום כיפור? (גבאי קורא רשימת מקומות של המתפללים)
2. האם מותר לתת יד לקטן וללכת עמו שבידו יש צעצוע מוקצה?
3. מה הכוונה בישול כשיעור כמאב"ד?
4. מה עושים אם אין יין או שכר להבדלה? האם יהיה מותר לאכול במוצאש?
5. האם מותר להשכיר לגוי סוס לצורך חוות סוסים בתנאי שהסוס לא יעבוד בשבת?
תשובה:
שלום רב
- אין הבדל בין שבת ליום כיפור לענין זה, אולם מקומות בבית הכנסת הם צרכי מצוה, ודינם כרשימת העולים לתורה שמותר.ראה דעת תורה למהרש”ם בסי’ שז.
- אם החפץ משמש כרגע את הילד לצורך משחק וכדומה והוא אינו בעל ערך רב הדבר מותר, אולם, אם הוא בעל ערך רב הדבר אסור, כיון שיש חשש שמא הילד ישליך את החפץ והאב יבוא להרימו. באופן זה אסור גם ללכת עם הילד יד ביד, ולא רק להרים את הילד. אולם, אם החפץ אינו משמש כרגע את הילד או אביו, אסור להרים את הילד כשהחפץ בידו אף שערכו מועט. ראה שו"ע סי' שט סעי' ב.
- בישול כמאכל בן דורסאי הוא בישול חלקי, יש אומרים חצי בישול ויש אומרים שליש בישול [בן דורסאי היה שודד שלא היה לו זמן לבשל עד הסוף..].
- יעשה על כוס קפה ויסמוך בזה על מנהג ירושלים על פי האדר"ת בספרו עובר אורח שגם זה נחשב חמר מדינה.
- למה לא?:
לגבי שאלה 4- הכוונה , מה הדין ואין לו כל משקה…? האם רשאי לאכול? מה הפתרון?
אם יודע שעד למחרת בצהריים יהיה לו, ימתין, ואם הוא חלש וקשה לו להמתין רשאי לאכול, ראה שו"ע רצד ג ומשנה ברורה שם ס"ק כא.
לגבי שאלה 2: מובן מהתשובה כביכול אם הוא צעצוע ביד הילד, והוא לא חפץ בעל ערך – מותר גם להרימו ולא רק לתת לו יד.
ובאמת אינו כן כמבואר בשו"ע שם, שההיתר 'להרימו' הוא רק במקום חשש חולי מחמת געגועיו לאביו, משום שטלטול הילד היא כטלטול המוקצה שבידו
לגבי 5 עיין שוב רמו' סעיף ג בביה"ל ד"ה בהמה שאוסר סוס כדין בהמה גסה שמחוייב על שביתתה אם לא ע"י התנייה שיחזיר מלפני שבת ואם לא הביא יפקיר אותה בינו לבין עצמו
השואל אומר שלא יעבוד בשבת
השאר תגובה